بهشت پنهان

اولین ماهنامه رسمی بخش برزک

بهشت پنهان

اولین ماهنامه رسمی بخش برزک

نظرخواهی

به نام خدا  

خواننده عزیز به یقین نظرات شما پس از مطالعه هر بخش کیفیت ماهنامه بهشت پنهان را بالا خواهد برد  

منتظر نظرات خوب شما هستیم 

مدیر مسئول

چگونه یادداشت برداری کنیم

یادداشتهای کافی جزء ضروری یادگیری و مطالعه کار آمد در دانشگاه به شمار می آید.

به پیشنهاد های زیر فکر کنید و سیستم یادداشت برداری خود را بهبود بخشید.

1- فعالانه به درس گوش دهید, اگر ممکن است قبل از نوشتن فکر کنید ولی مراقب باشید از یادداشت برداری عقب نمانید.

2- ذهن خود را نسبت به مطالبی که با آن مخالفید باز بگذارید, اجازه ندهید بحث کردن در یادداشت برداری شما مداخله کند.

3-  اگر پرسش مربوط به موضوع برایتان طرح شده، آن را بپرسید. 

4- از روش استاندارد یادداشت برداری_شامل نقطه گذاریها, اختصارات, حاشیه ها و غیره استفاده کنید و آن را در خود بپرورانید. 

5-  یادداشتهای را در دفتری بزرگ نگهداری کنید. تنها حُسن دفترچه های کوچک در آسانی حمل آنهاست ولی برای هدف اصلی شما مناسب نیستند, دفتر بزرگ به شما امکان می دهد حاشیه گذاری مناسی را رعایت کنید.

6-     هر گاه از بخشی از صفحه به بخش دیگر همان صفحه می رسید، یک جای خالی باقی بگذارید تا در صورت لزوم در آینده آن را با مطالب تکمیل شده پرکنید. هدف شما، یادداشت برداری مفید است و نه صرفاً نگهداری اوراق است. 

7- سعی نکنید از تمام مطالب استاد یادداشت بردارید. این کار در وهله اول غیر ممکن و در وهله دوم غیر ضروری است زیرا تمام مطالب از اهمیت یکسانی برخوردار نیستند. بیشتر وقت خود را صرف گوش دادن و یادداشت برداری از نکات مهم و اصلی کنید. اگر شما با حداکثر سرعتتان یادداشت بردارید، شنونده خوبی نخواهید بود. گر چه گاهی نوشتن از اندیشیدن مهم تر است. 

8-  در پی سر نخ های نکات مهم باشید، یعنی تکرار نکات تاکیدی، تغییر در آهنگ صدا، فهرست کردن نکات مهم و غیره.

 

9- بسیاری از اساتید می کوشند در خلال تدریس چند نکته اصلی و چندین نکته کم اهمیت تر ارائه دهند. و بقیه سخنرانی را به مطالب توضیحی و مثالها اختصاص دهند. سعی کنید نکات اصلی را یادداشت کنید و خود را در دام نکات کم اهمیت تر که ارتباطی اندک با یکدیگر دارند, اسیر نکنید. اگر خوب گوش کنید، به ارتباط میان آنها پی خواهید برد. در مورد مطالب که استاد آنها را با اهمیت تر تلقی می کند, دقت نظر به خرج دهید.                            

 10)یادداشتهای اصلی خود را به صورت روشن و خوانا بنویسید تا برای خودتان قابل خواندن باشد ولی هر کجا که توانستید از علایم اختصاری ابداعی خودتان استفاده کنید. این کار مستلزم دوباره نویسی یادداشتهایتان است تا در زمان بهتری بتوانید آن را بخوانید و بدان بیندیشید. همچنین پاکیزگی از جهاتی حُسن است ولی الزاماً یادگیری شما را افزایش نمی دهد. 

11) بدون ملاحظه هر آنچه را روی تخته سیاه می بینید، در دفترتان بنویسید. آیا تاکنون فکر کرده ایدکه نوشته های ناخوانای روی تخته ممکن است سر نخ یک سوال امتحانی باشد. شاید شما نتوانید  تمام نوشته های روی تخته را با یادداشتهایتان از گفته های سخنرانی تلفیق و یکدست سازید. ولی اگر آنها را جداگانه بنوسید چه بسا در آینده سرنخ مناسبی باشد. اگر هم چنین نشود, اشکالی ندارد. شما چیزی را از دست نداده اید, در هر صورت شما در کلاس بوده اید.

12)   در کلاس در ردیفهای جلوتر بنشینید، زیرا آنجا حواستان کمتر پرت می شود و شنیدن، دیدن و توجه به مطالب مهم ساده تر می باشد.

نحوه گفتار پدران در زبان آموزی کودکان خردسال

نحوه گفتار پدران در زبان آموزی کودکان خردسال اثر عمیق دارد  تحقیقات جدید نشان می‌دهد نقش پدران در روند زبان‌آموزی کودکان خردسال بسیار مهمتر از تصوّرات قبلی است. به‌ گزارش سایت اینترنتی «نیوساینتبست»، «لین ورنون فیگانس» محقق دانشگاه کارولینای شمالی در آمریکا و همکارانش در مطالعه‌ای جدید، 92 زوج دارای فرزندان خردسال را مورد مطالعه قرار دادند و این موضوع را بررسی کردند که پدر یا مادر به چه میزان با کودک خردسال سخن می‌گویند، از چه لغات و چه ساختارهای جملاتی استفاده می‌کنند و چه نوع سوالاتی از کودک می‌پرسند. نت?یج این مطالعه نشان داد کودکانی که در سن دو سالگی، پدرشان با استفاده از مجموعه لغات متنوعی با آنها سخن می‌گوید، در سن سه سالگی از مهارت‌های گفتاری بالاتری برخور دارند و این در حالی است که به نظر می‌رسد گنجینه لغات مورد استفاده مادران بر زبان آموزی کودکان تأثیر کمتری دارد. نکته ی جالب این است که در مطالعه مشخص شد پدران به‌طور معمول کمتر با کودکان سخن گفته و یا از آنها سوال می‌کنند که این امر نشان می‌دهد میزان صحبت کردن با کودکان در رشد توانایی‌هایی گفتاری آنها تأثیر زیادی نداشته و آنچه مهم است، مطالب گفته شد? به کودکان و نوع بیان این مطالب است. هر چند با توجه به نتایج این مطالعه به نظر می‌رسد تنوع واژگان مورد استفاده مادر تأثیر چندانی بر رشد توانایی‌های زبانی کودک ندارد، اما از آنجا که اغلب مادران مورد مطالعه هنگام سخن گفتن با کودکان از لغات بسیار متنوعی استفاده می‌کردند، این فرضیه نیز قابل بررسی است که شاید در یادگیری لغات توسط کودکان یک محدودیّت و مرزی وجود دارد که اگر لغات مورد استفاده پدر و یا مادر از آن مرز فراتر برود، سودی برای کودک نخواهد داشت اما چنانچه کمتر از آن حد باشد، می‌تواند در امر یادگیری زبان ?ودکان تأثیر منفی داشته باشد

منبع:تبیان

کتابخوانی

خبرگزاری فارس: کودکان مدارس ابتدایی ژاپنی به طور متوسطه 7/9 جلد کتاب و دانش آموزان دورة اول دبیرستان،8/2 جلدکتاب (غیردرسی،مجله یافکاهی)خوانده‌اند.  ساعت 8:30 صبح است . زنگ آهنگینی در زمین بازی دبستان کامی هیرای طنین انداز می شود و کودکان ناگهان بازی خود را متوقف کرده و دسته دسته به کلاس های درس روانه می شوند. اول صبح و پیش از آغاز درس، ساعت مطالعه است. کودکان کتاب های خود را ازمیز و کیف خود بیرون آورده و آرام و بی صدا به مدت ده دقیقه مشغول مطالعه می‌شوند. پس از سپری شدن زمان مطالعه برنامة عادی مدرسه آغاز شده و سروصدا و هیاهوی کودکان دوباره در کلاس های درس طنین انداز می‌شود.برنامه مطالعة صبحگاهی برای نخستین بار در سال 1996 در این مدرسه به اجرا درآمد.

در آن سال شیوع نابهنجاری های رفتاری درمدرسه مسئولان را نگران کرده بود. رفتارهایی مانند آزار دانش آموزان کوچک تر و ضعیف تر به وسیلة هم مدرسه‌ای‌های بزرگ‌ترشان،نافرمانی از آموزگاران تا خراب کردن وسائل مدرسه، شکستن شیشه ها و کارهایی از این قبیل در مدرسه رواج فراوان داشت .

به گفتة یوشیرا نوریکر،مدیرمدرسه درآن سال ،مطالعة صبحگاهی،راهبردی بود که برای مقابله بانابهنجاری های رفتاری دانش آموزان چاره ا ندیشی شد.اودرکتاب خاطرات خود از دورة آموزگاری می نویسد،مدت زمان کوتاهی پس از اجرای این برنامه ،تمامی رفتارهای نابهنجار از میان رفت ونظم وآرامش درمدرسه برقرارشد.ازآن زمان تاکنون برنامة مطالعة صبحگاهی درمدرسه اجرا می شود و تلاش کارکنان برآن بوده که محیط مدرسه را برای کتاب‌خوانی ولذت بردن دانش آموزان از خواندن مهیا سازند. راهروهاوپاگردها پراز قفسه های کتاب هایی است که آموزگاران پیشنهاد?واندن آن ها را به دانش آموزان داده اند.

در کتابخانة مدرسه نشست هایی بانام بیایید یک کتاب بخوانیم برگزار می شود که درآن ها دستیاران آموزگاران کودکانی راکه تازه شروع به خوانده کرده اند ،به مطالعه کتاب تشویق می کنند.درپاره ای از نشست ها کودکان روی قالیچه هانشسته وازکتاب هایی که کتابداران برای آنان می خوانند،لذت می برند.هدف این است که فضایی غیررسمی درکتابخانه ایجاد شود.

یکی از دانش آموزان کلاش ششم می گوید،کتاب خواندن اصلاً کارسختی نیست .من ازخواندن بسیار لذت می بردم .درخانه هم پس از انجام تکالیف مدرسه وحمام کردن ،کتاب می خوانم.

همکاری پدران ومادران برای اجرای این برنامه بسیار ضروری است .ازاین رو پدران ومادران درهرماه به نوبت،پنجاه کتاب را ازکتابخانة عمومی نزدیک مدرسه به امانت گرفته وبه مدرسه می آورند.هشتاد تن از والدین نیز برای کارهایی ازقبیل کتاب خواندن با صدای بلند برای کودکان،تعمیرکتاب های آسیب دیده ومنظم کردن کتاب ها ،پیشقدم شده اند.

اکنون یازده سال از اجرای این برنامه درمدرسة کامی هیرای گذشته است . دانش آموزان مدرسه به کتاب خواندن عادت کرده اند.بسیاری ازآنان هنوزهم پس از پایان دورة دبستان این عادت راحفظ کرده اند.

مدیرکنونی مدرسه می گوید امروزه وقت بچه ها صرف تماشای تلویزیون یاکار با رایانه می شود. ما می خواهیم کودکان لذت مطالعه را بچشندوببیند خواندن کتاب چگونه در دنیاهای جدیدی رابه روی آنان می گشاید.به نظر می رسد که خواندن،کودکان را آرام می کند وآنان را از بروز رفتارهای پرخاشگرانه وتهاجی بازمی دارد .سودمندی خواند کتاب با صدای بلند برای کودکان مورد بحث قرارگرفت . پس ازمدتی که ازاجرای برنامه گذشت،آموزگاران ازدیدن نتیجة کار شگفت زده شدند. کودکان آنچنان شیفتة کتاب شده بودند که درزمان مطالعه صدای کسی شنیده نمی شد. بنابر?ین این برنامه درتمام مدرسه به اجرا درآمد.

بررسی روزنامة می نی چی شیمبون درماه مه سال 2006 حاکی ازآن است که کودکان مدارس ابتدایی ژاپنی به طور متوسطه 7/9 جلد کتاب و دانش آموزان دورة اول دبیرستان،8/2 جلدکتاب (غیردرسی،مجله یافکاهی)خوانده اند.این آمار درمقایسه با آمارسال 1996 که میزان آن به ترتیب،4/6 و9/1 جلدکتاب بوده،رشدچشمگیری یافته است .برنامه مطالعة صبحگاهی از چنان موفقیتی برخودار شده که سایرکشورها نیزبدان علاقه مند شده اند.این برنامه هم اکنون دردوهزار دبستان ودبیرستان کرة جنوبی نیزاجرا می شود.

منبع: www.sce.ir

ستون سیاسی سرابخش

ستون سیاسی سرابخش

نِشو نیو ن شهر بَابُدَن

کبلای:نِن سنگ اسپیدون که کَنارجعدَه ‏بُونشون ناداآنِ چی چی ها

مشدی :چندِ کار بش دِ برآتِ

اولِ:سَیل که بِهِ  رو کیونِ نا که‏

دویُّمِ:حریم جعدیون جی مشخص  وَ بو

سیُّمِ :پیاده روون حذف آبو تا نِن ‏موتوریون رو پیاده رو نا شندَ

چارمِ:نشون آدِ که سنگون شهردار قدیمی ‏آلِشی بُودا

پنجمِ:شهرمون جی مقبول آبو

شَشُمِ:نشون آدِ که نِن شهردار خیب کار ‏آکَره

هفتمِ:وِکتَرِنِن آ که نابو

هشتمِ:اگه بودجَه اندِ ناتِ اَشِ اسپیدشهر

نهمِ:باعث آبو که کار اِشَا بَابو

دهمِ:باعث آبو که کارگرون شهرداری ‏وِکار نابَندَ

یازدِهمِ:باعث آبو که چو خطّ شهرداری پر ‏وابو

دووازدِهمِ:ترجُبَه شهرداری بالا اَشِ

سیزدِهمِ:باتوجه به نِن که نِن سنگون عَینِ ‏سنگ قبر آمونِ مردم جی ویرشون ناشِ که ‏بَشواَیشو

چاردِهمِ:روشَکلِ شهردِ نقش داره

پونزدِهمِ:ای ذَرَّی کَجی کولیون جعدَه ‏اَیریِه

شونزدِهمِ:مصالح شهردارآیندَه جور آبو

هَودِهمِ:وقتی وارون آتِ ای راخونَه فصلی ‏اِشَا آبو

هَجدِهمِ:بِرا ستون سیاسی جی گَف اِشَا آکَره

نوزدِهمِ:اگه موتورماشینی به هُم گَنِه رو ‏کیون ناکِه

طنز

حاجی رجب از مکه چو برگشت به میهن

آورد دو صد گونه ره آورد به خانه

اشیای گران قیمت و اجناس نفیسی

کز حسن و ظرافت همه را بود نشانه

از رادیو و ساعت و یخچال و فریزر

تا ادکلن و حوله و آیینه و شانه

از پرده ابریشم و روتختی مخمل

تا جامه مردانه و ملبوس زنانه

در جعبه ی محکم، همه را چیده و بسته

تا لطمه نبینند ز آفات زمانه

دیدم که بر آن جعبه نوشته است ظریفی          مقصود تویی کعبه و بتخانه بهانه

ابوالقاسم حالت 

وکیل: من وکیلم از همه عالم وکالت می کنم

حکیم : من طبیبم اندر این تهران طبابت می کنم

تاجر : تاجرم با جعبه خالی تجارت می کنم

شبیه خوان : خلق را از گریه داخل به جنت می کنم

طمع کار : من خدا را خاطر خرما عبادت می کنم

عالم : من خلایق را به نور علم دعوت می کنم

جاهل : جاهلم من هر چه فرمایی اطاعت می کنم

شکم پرست : چون فسنجان می خورم من میل شربت می کنم

نقال : صبح تا شب از حسین کُرد من صحبت می کنم

رمال: من به علم رمل تولید محبت می کنم

جن گیر : بنده هر شب لشگر جن را ضیافت می کنم

خشکه مقدس : من به مشروطه طلب هر صبح لعنت می کنم

گدا: من گدایی کرده ام کی ترک عادت می کنم .

روزنامه چی : من تلاش از بهر بیداری ملت می کنم .

منبع : کتاب نسیم شمال

افتخار

13 دلیل که به مرد بودن خود افتخار کنید

1- همیشه از نام خانوادگی شما استفاده می شود

2- مدت زمان مکالمه تلفنی شما حداکثر 1 دقیقه است

3- برای یک مسافرت یک هفته ای تنها به یک ساک دستی کوچک نیاز دارید

4- در تمام شیشه های مربا و ترشی را خودتان باز می کنید

5- دوستان شما توجه خاصی به وزنتان ندارند

6- لازم نیست کیفی پر از لوازم بی استفاده را همه جا دنبال خود بکشید

7- جنسیت شما موقع مصاحبه استخدام مطرح نیست.

8- رنگ اجزا صورت شما در هر صورت طبیعی است.

9- وقتی مهمان به خانه تان می آید لازم نیست اتاق را مرتب کنید.

10- با یک دسته گل می توانید مشکلات احتمالی را حل کنید.

11-ضرورتی ندارد روز تولد دوستان را به خاطر بسپارید.

12- بدون هدیه می توانید به دیدن اقوام و دوستان بروید

13- اگر کمی دیر ازدواج کنید کسی به شما ایراد نمی گیرد.

13 دلیل که به زن بودن خود افتخار کنید

1- نام هر گل و زیبایی در طبیعت را روی شما می گذارند

2- مجبور نیستید سر کار بروید و پول یک ماه کار و تلاشتان را نخود لوبیا بخرید

3- به راحتی و با اعتماد به نفس هر وقت که لازم بود گریه می کنید و غم و غصه هایتان را در دل جمع نمی کنید تا سکته کنید

4- آنقدر حرف برای گفتن دارید که کم نمی آورید

5- کمتر برای طرفداری از قرمز و آبی یا این حزب و آن حزب جلز و ولز کرده و کرکری می خوانید.

6- به وزنتان اهمیت می دهید

7- هرگز بارهای سنگین خانه را شما جا به جا نمی کنید.

8- نیم بیشتر صندلیهای دانشگاه را شما اشغال کرده اید.

9- دق و دلی ریس اداره تان را در خانه خالی نمی کنید.

10- حق تقدم با شماست.

11- مجبور نیستید از این خانه به آن خانه بروید و خواستگاری کنید. دیگران با کلی منت و خواهش و گل و شیرینی از شما اجازه حضور می گیرند.

12 عشق و هنر ابداع شماست.

13- همیشه جلوتر از سنتان هستید و هیچ کس نمی داند چند ساله هستید.

حکایتی از پائولوکوئیلو

حکایتی از پائولوکوئیلو

شهسواری به دوستش گفت: بیا به کوهی که خدا آنجا زندگی می کند برویم.میخواهم ثابت کنم که او ‏

فقط بلد است به ما دستور بدهد، وهیچ کاری برای خلاص کردن ما از زیر بار مشقات نمی کند ‏

دیگری گفت:موافقم ..اما من برای ثابت کردن ایمانم می آیم ‏

وقتی به قله رسیدند ، شب شده بود. در تاریکی صدایی شنیدند:سنگهای اطرافتان را بار اسبانتان کنید وآنها ‏

را پایین ببرید ‏

شهسوار اولی گفت: می بینی؟ بعداز چنین صعودی ،از ما می خواهد که بار سنگین تری را حمل کنیم.محال ‏است که اطاعت کنم ‏

دیگری به دستور عمل کرد. وقتی به دامنه کوه رسید، هنگام طلوع بود و انوار خورشید، سنگهایی را که ‏شهسوار مومن با خود آورده بود،روشن کرد. آنها خالص ترین الماس ها بودند. ‏

مرشدمی گوید:تصمیمات خدا مرموزند،اما همواره به نفع ما هستند ‏

چیزهای مهم در زندگی

استاد مقابل کلاس فلسفه خود ایستاد و چند شیء رو روی میز گذاشت. وقتی کلاس شروع شد، بدون هیچ کلمه ای، یک شیشه ی خالی بسیار بزرگ رو برداشت و شروع به پر کردن آن با چند توپ گلف کرد. بعد از شاگردان خود پرسید که آیا این ظرف پر است؟ و همه موافقت کردند.

سپس استاد ظرفی از سنگریزه برداشت و آنها رو به داخل شیشه ریخت و شیشه رو به آرامی تکان داد. سنگریزه ها در بین مناطق باز بین توپهای گلف قرار گرفتند؛ و سپس دوباره از دانشجویان پرسید که آیا ظرف پر است؟ و باز همگی موافقت کردند.

بعد دوباره استاد ظرفی از ماسه را برداشت و داخل شیشه ریخت؛ و خوب البته، ماسه ها همه جاهای خالی رو پر کردند. او یکبار دیگر پرسید که آیا ظرف پر است و دانشجویان یکصدا گفتند: "بله"

استاد دو فنجان پر از قهوه از زیر میز برداشت و روی همه محتویات داخل شیشه خالی کرد. "در حقیقت دارم جاهای خالی بین ماسه ها رو پر می کنم!همه دانشجویان خندیدند.

در حالی که صدای خنده فرو می نشست، استاد گفت: حالا من می خواهم که متوجه این مطلب بشین که این شیشه نمادی از زندگی شماست، توپهای گلف مهمترین چیزها در زندگی شما هستند – خدایتان، خانواده تان، فرزندانتان، سلامتیتان، دوستانتان و مهمترین علایقتان ــ چیزهایی که اگر همه چیزهای دیگر از بین بروند ولی اینها بمانند، باز زندگیتان پای برجا خواهد بود.

سنگریزه ها سایر چیزهای قابل اهمیت هستند مثل کارتان، خانه تان و ماشینتان. ماسه ها هم سایر چیزها هستند. مسایل خیلی ساده"..

استاد ادامه داد: اگر اول ماسه ها رو در ظرف قرار بدید، دیگر جایی برای سنگریزه ها و توپهای گلف باقی نمی مونه، درست عین زندگیتان. اگر شما همه زمان و انرژیتان را روی چیزهای ساده و پیش پاافتاده صرف کنید، دیگر جایی و زمانی برای مسایلی که برایتان اهمیت داره باقی نمی مونه. به چیزهایی که برای شاد بودنتان اهمیت داردتوجه زیادی کنید، با فرزندانتان بازی کنید، با دوستان و اطرافیان به بیرون بروید و با آنها خوش بگذرانید.

همیشه زمان برای تمیز کردن خانه و تعمیر خرابیها هست.

همیشه در دسترس باشید.

اول مواظب توپهای گلف باشید، چیزهایی که واقعاً برایتان اهمیت دارند، موارد دارای اهمیت را مشخص کنید. بقیه چیزها همان ماسه ها هستند".

یکی از دانشجویان دستش را بلند کرد و پرسید: پس دو فنجان قهوه چه معنی داشتند؟

استاد لبخند زد و گفت: خوشحالم که پرسیدی. این فقط برای این بود که به شما نشان دهم که مهم نیست که زندگیتان چقدر شلوغ و پر مشغله است، همیشه در آن، جایی برای صرف دو فنجان قهوه با یک دوست هست".

چگونه صمیمیت ایجاد کنیم؟

چگونه صمیمیت ایجاد کنیم؟

بیشتر انسانها از شنیدن راز دیگران خوشحال می شوند. به هر حال، سر در آوردن از راز دیگران چندان هم خالی از لطف نیست. ‏وقتی شما راز خود را برای کسی می گویید؛ علاوه بر آن که خوشحالش می کنید، این احساس را در او به وجود می آورید که ‏انسان مورد اعتمادی است. چون شما راز خود را به او گفته اید. البته هیچ نیازی نیست که رازهای بزرگ و درونی خود را لو دهید. ‏می توانید یک رویداد جالب خود را به عنوان موضوعی که باید پیش خودمان بماند مطرح کنید. راز گویی، صمیمت ایجاد می کند. ‏خیلی وقت ها پس از این که شما راز خود را بیان کردید? مخاطب شما هم از رازهای بزرگ خود پرده بر می دارد و درد دل آغاز ‏می کند.‏

با طنز به سخن خود روح بدهید. سخنران خشک و جدی نباشید. سخنان خنده دار پایداری ذهنی بیشتر دارند و بیشتر در حافظه ‏باقی می مانند. شوخی کردن و به کارگیری طنز را امتحان کنید. اگر کمی دقت کنید این کار راحت است. طنز یکی از رموز ایجاد ‏صمیمت است به شرط آنکه 1- هرگز با هدف های مخاطب شوخی نکنید و آرمان هایش را مسخره نکنید 2- طنز شما حالتی ‏منتقدانه نسبت به مخاطب نداشته باشد 3- در لابلای صحبت های جدی مطرح شود و کثرت نیابد که از اعتبار شما خواهد کاست ‏‏4- طنز شما باید نکته سنج و توام با ظرافت و دقت باشد‏

اگر می خواهید صمیمت ایجاد کنید باید چهره شما، چهره پذیرش باشد. چهره پذیرش با تبسم آمیخته است. وقتی شما ملایم و ‏نرم نگاه کنید؛ مخاطب خود احساس می کند که به نظر شما دوست داشتنی صمیمی و مهربان است. آن قدر که تغییرات حالات ‏چهره موثر هستند؛ کلمات نیستند. اصلاً لزومی ندارد که شما علاقه خود را ابراز کنید. چهره شما پیشاپیش، میزان واقعی علاقه شما ‏را به مخاطب نشان داده است. ‏

دستان مخاطب خود را به گرمی بفشارید. هیچ وقت به چهره او زل نزنید زیرا زل زدن شما توجه شما را نشان نمی دهد بلکه بر بی ‏مهری شما مهر تایید می زند. چشم خود را کمتر از ظرفیت باز کنید. لبخند بزنید و به ملایمت به صورت مخاطب خود نگاه کنید.‏

یکی از موانع صمیمت این است که شما نام شخصی را که قبلاً دیده اید فراموش کرده باشید. به خاطر نیاوردن نام آشنایان، هم ‏برای شما آزار دهنده است و هم برای آنها؛ چون وقتی شما نام کسی را به خاطر نمی آورید، او احساس می کند که برای شما ‏اهمیت و ارزشی ندارد. اگرچه نام کوچک مخاطب احساس صمیمیت بیشتری را ایجاد می کند؛ نام خانوادگی او، احساس محترم ‏بودن و اهمیت داشتن را در او ایجاد می نماید. بنابراین وقتی می خواهید دو نفر را به هم معرفی کنید هرچقدر با شما صمیمی ‏باشند نباید آنها را با نام کوچک هم، معرفی نمایید. از نام خ?نوادگی آنها استفاده کنید. در ضمن حتماً همراه نام خانوادگی از کلمات ‏خانم و یا آقا نیز استفاده کنید که صمیمیت توام با احترام باشد.‏

تهیه: زهرا بیدگلی زاده

تست خود شناسی

یا تا بحال فکر کرده اید چگونه با دیگران برخورد می کنید ؟آیا در این ارتباط موفق عمل می کنید یا نه ؟

آیا زمانی که می خواهید خواهش دیگران را برآورده کنید چگونه این کار را انجام می دهید ؟

تستهای زیر نوع شخصیت شما را به شما نشان خواهد داد . فقط به یاد داشته باشید که شرط جواب دادن این تست ها این است که با خود رو راست باشید . (به ازای هر موافق یا مخالف امتیاز آن جواب را به خود بدهید و در آخر آنها را با هم جمع کنید )

1-اکثر مردم ذاتاً مهربان هستند ؟  الف- موافق «0» ب- مخالف «1»

2-بهترین شیوه برخورد با مردم این است که هر چه دوست دارند در مورد آن با آن ها صحبت کنید نه اینکه موضوع صحبت را خود تعیین کنید ؟ الف- موافق«3»           ب- مخالف«0»

3-اعتماد به همه اطرافیان یعنی به دنبال درد سر گشتن ؟

 الف- موافق«3»             ب- مخالف«0»

4-وقتی از شخصی تقاضایی دارید انتظار دارید مستقیماً سر اصل مطلب برود همان طور بالعکس.

 الف- «0»        ب-مخالف- «1»

5-برای پیشرفت باید یا دیگران را از سر راه برداشت یا آن ها را پلکانی برای ترقی خود قرار داد ؟

الف- موافق«3»  ب- مخالف-«0»

6-شرافت همیشه و در تمامی موارد اعم از زندگی داخل خانه یا کارهای خارج از خانه بهترین سیاست است ؟

الف- موافق«0»  ب- مخالف«1»

7-هیچگاه دلیل اصلی کارتان را به دیگران نگویید مگر به نفعتان باشد در غیر این صورت به شما چشم زخم خواهند زد ؟

الف- موافق«3» ب-مخالف- «0»

8-اینکه می گویند در هر دقیقه یک نفر به تعداد افراد ساده لوح دنیا اضافه می شود درست نیست ؟

الف- موافق«0»  ب- مخالف«1»

9-مهمترین تفاوت مجرمین بابقیه مردم این است که آنها خیلی احمق هستندکه دستگیر شده اند و الا اگر ماهر بودند دستگیر نمی شدند ؟

الف- موافق «3»             ب- مخالف «0»

10-کسانی که از درد جانفرسا رنج می برند باید در انتخاب مرگ یا زندگی مختار باشند ؟

موافق- «3»       مخالف - «0»

11-باید برای رسیدن به بالاترین پلکان ترقی در مقابل افراد چاپلوسی کرد تا به نتیجه دلخواه رسید؟

12-موافق - «3» مخالف-«0)

تفسیر امتیازات

امتیاز20 تا 25 :

اصلاً شما احتیاج به انجام این تست نداشتید شما خودتان هم می دانید چه جور آدمی هستید شخصی از خود راضی که به فکر منافع خودش است و هیچ چیز برایش اهمیت نداردبرای شما مهم رسیدن است نه نوع مسیر خواهش می کنم که کمی مثبت تر فکر کنید . نوع برخورد خودتان را عوض کنید . باشد که دیگران هم از برخورد شما خوشحال شوند .

امتیاز 15 تا 20 :

احتمالاً همه شما را به اشتباه آدم خوبی می دانند ولی اگر به ذات شما پی ببرند اینطور نخواهد بود تفاوت شما با گروه اول این است چهره جذاب و گول زننده ای دارید مردم راحت با شما ارتباط برقرار می کنند با کمی تأمل و تفکر تغییر روش دهید .

امتیاز10 تا 15:

قیافه شما باعث می شود که دیگران گول ساده لوحی شما را بخورند . شما در باطن انسان بدی نیستید اما گاهی موارد شیطنتی هم می کنید . مراقب باشید همیشه در روی یک پاشنه نمی چرخد.بالا و پایین زندگی را فراموش نکینید و به خود مغرور نشوید .

امتیاز کمتر از 10 :

شما از آن نوع انسانهای پاکی هستید که در دنیا نظیرشان کم است همه را خوب می بینید و از هیچ کس انتظار بیش از حد ندارید خود را همواره فدای دیگران می کنید شما همواره وجدانی آسوده دارید به همین وضع ادامه دهید .

تستهای خود شناسی اثر امیر ملک محمودی

آب ماده ای هوشمند

تحقیق علمی جالب و عظمت خداوند

یک محقق ژاپنی با انتشار یافته‌های تحقیقات خود مدعی شد که مولکول‌های آب نسبت به مفاهیم انسانی تأثیرپذیرند.

نظریه این محقق ژاپنی که تاکنون از سوی مؤسسات علمی فیزیکی و زیست‌شناسی مورد تأیید قرار گرفته است، مبتنی بر بررسی نمونه‌های فراوانی از کریستال‌های منجمدشده آب و

مقایسه آن با یکدیگر است.

پروفسور «ایموتو»‌که یافته‌های خود را در سه جلد کتاب ارائه کرده است، معتقد است که مفاهیم متافیزیکی محیط بر روی ترکیب مولکولی آب تأثیر می‌گذارد.

این دانشمند ژاپنی که فارغ‌التحصیل دانشگاه یوکوهاماست، دارای یک مؤسسه تحقیقاتی به نام SHM در ژاپن است که امور تحقیقاتی مربوط به کریستالیزه شدن آب را در آنجا انجام

می‌دهد.

آب، پیام مهمی برای ما دارد. آب به ما می‌گوید که نگاه عمیق‌تری به خودمان بیندازیم. زمانی که با آیینه آب به تماشای خود می‌نشینیم، این پیام به طور شگفت‌آوری خود را شفاف و درخشان می‌کند. می‌دانیم که زندگی بشر مستقیما به کیفیت آبی که در اطراف ما یا درون بدن ماست، روی آورده است. تصاویر و اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله،‌ بازتابی از فعالیت «ماسارو ایموتو»، محقق خلاق و رویاپرداز ژاپنی است. «ایموتو» کتابی با نام «پیغام آب» منتشر کرده که برگرفته از یافته‌های تحقیقات جهانی وی است. اگر شما نسبت به تأثیرپذیری افکارتان ا? وقایع درون یا پیرامونتان شک و تردید دارید، اطلاعات و عکس‌هایی که در اینجا آورده شده را ببیند. این تصاویر مستقیما بر اساس نتایج به دست آمده در کتاب انتشاریافته «ایموتو» است، مطمئنا درفکر و ذهن شما دگرگونی پدید می‌آورد و عقاید شما را عمیقا تغییر خواهد داد.

بنا بر آنچه در کتاب «ایموتو» آمده است، ما به مدارک حقیقی دست یافته‌ایم که نشان می‌دهد، انرژی ارتعاشی بشر، افکار، نظرات و موسیقی بر ساختار مولکولی آب اثر می‌گذارد.

آب، ماده‌ای بسیار سازگار است، به گونه‌ای شکل فیزیکی آب به آسانی با محیطی که در آن هست، انطباق پیدا می‌کند و نه تنها از نظر فیزیکی تغییر می‌کند، بلکه شکل مولکولی آن نیز تغییر می‌یابد. انرژی یا ارتعاشات محیط، شکل مولکولی آب را تغییر می‌دهد. از این جنبه، نه تنها آب توانایی آن را دارد که از حیث دیداری، محیط خود را منعکس کند، بلکه از حیث مولکولی هم در انعکاس محیط اطراف خود عمل می‌کند.

«ایموتو»، تغییرات مولکولی آب را به وسیله تکنیک‌های عکسبرداری و مشاهده میکروسکوپی به صورت سند و مدرک درآورده است. به این صورت که وی قطراتی از آب را به صورت یخ درآورده و سپس آنها را در یک فضای تاریک میکروسکوپی مورد آزمایش که از قابلیت‌های عکاسی برخوردار بوده، قرار داده است. تحقیقات وی، آشکارا تغییر شکل ساختار مولکول آب را به نمایش گذاشته است و اثر محیط بر ساختار آب را نشان می‌دهد.

برف، بیش از چندین میلیون سال است که بر زمین فرود می‌آید و همان‌گونه که می‌دانیم، هر دانه برف‌، دارای شکل و ساختار خاص و منحصر به فرد است. با تبدیل یخ به آب و عکسبرداری از ساختار آن، شما به اطلاعات باورنکردنی‌ای آب دست پیدا می‌کنید.

«ایموتو» به تفاوت‌های جالب‌توجهی در ساختار کریستالی آب دست یافته است که از منابع گوناگون و شرایط مختلف در روی کره زمین تهیه شده‌اند. آبی که از نخستین محل خود از کوه جاری می‌شود و چشمه‌هایی که جاری هستند، طرح‌های هندسی بسیار زیبایی از الگوهای کریستالی‌شده خود ارائه می‌دهند. آب آلوده و سمی که از نواحی پرجمعیت و صنعتی به دست آمده است و آب راکد لوله‌های آب و سدهای ذخیره، به صراحت ساختارهای کریستالی تغییریافته و برحسب اتفاق شکل‌گرفته آب را نشان می‌دهد

برای کدبانوی ایرانی

برای کدبانوی ایرانی

نکاتی در مورد پنیر

1-برای جلوگیری از خشک و سخت شدن پنیر روی طرف بریده شده آن کره یا روغن بمالید .

2-برای نرم کردن پنیر سفت آن را درون دوغ ، خیس کنید .

3-بعضی ها معتقدند که اگر پنیر را درون ماست بیندازید بسیار لذیذ می شود

4-برای نگهداری پنیر هیچ چیز بهتر از خود آب پنیر نیست .

5-اگر پنیر را درون فویل آلومنیومی بپیچید برای جلوگیری از خشک شدن آن مؤثر است .

6-اگر پنیر را در میان پارچه ای که در سرکه انگور خیس کرده اید قرار دهید طعم و مزه خوبی پیدا خواهد کرد و مدت بیشتری تازه خواهد ماند .

7-برای جلوگیری از کپک زدن ، پنیر را در ظرفی که درش محکم بسته می شود نگهداری کنید و چند حبه قند درون آن بیندازید .

8-اگر پنیر شما نرم است و می خواهید سفت شود آن را درون آب نمک جوشیده و سرد بیندازید هر چه مقدار نمک بیشتر باشد پنیر سفت تر می شود .

9-اگر پنیر شما سفت است و می خواهید نرم شود آن را درون آب جوشیده و سرد بدون نمک بگذارید .

رنده کردن پنیر

1-قبل از رنده کردن پنیر اندکی روغن روی دنده بمالید با این ترتیب پنیر به رنده نخواهد چسبید و به آسانی شسته خواهد شد .

2-به جای رنده کردن پنیر نرم می توانید آن را بوسیله پشت قاشق از یک صافی رد کنید

3-برای بریدن پنیر بصورت نوار که معمولاً در سالاد یا تزیین بعضی غذاها استفاده می شود پنیر را با یک سیب زمینی پوست کن ببرید .

افسردگی چیست ؟

 افسردگی چیست ؟

افسردگی‌ عبارت‌ است‌ از احساس‌ غم‌، دلسردی‌، یا ناامیدی‌ به‌ مدت‌ حداقل‌ ۲ هفته‌ در اغلب‌ روزها و اغلب‌ ساعات‌ روز، به‌ علاوه‌ علایم‌ همراه‌. 

علائم شایع در افسردگی:

الف -از دست‌ دادن‌ علاقه‌؛ بی‌حوصلگی‌ و دل‌زدگی‌؛ ناتوانی‌ از لذت‌ بردن‌ احساس‌ ناامیدی‌؛ بی‌حالی‌ و خستگی‌ بی‌خوابی‌؛ خواب‌ زیاد یا ناراحت‌

ب-گوشه‌گیری‌ اجتماعی‌؛ احساس‌ بی‌ارزش‌ بودن‌ ومورد نیاز نبودن‌ بی‌اشتهایی‌ یا پرخوری‌؛ یبوست‌ از دست‌ دادن‌ میل‌ جنسی‌شکل‌ داشتن‌ در تصمیم‌گیری‌؛ مشکل‌ داشتن‌ در تمرکز یکباره‌ به‌ گریه‌ افتادن‌ بدون‌ توضیح‌ مشخص‌ احساس‌ گناه‌ شدید به‌ خاطر وقایع‌ بی‌اهمیت‌ یا خیالی‌ تحریک‌پذیری‌؛ بی‌قراری‌؛ افکار خودکشی‌دردهای‌ مختلف‌، مثل‌ سردرد، درد قفسه‌ سینه‌ بدون‌ شواهدی‌ از بیماری‌ جسمی‌

علل و عوامل افسردگی:

1-برای‌ بیماری‌ افسردگی‌ واقعی‌ هیچ‌ علت‌ یگانه‌ و روشنی‌ نمی‌توان‌ متصور بود. بعضی‌ از عوامل‌ زیست‌شناختی‌ مثل‌ بیماری‌های‌ جسمی‌، اختلالات‌ هورمونی‌، یا بعضی‌ داروها می‌توانند نقش‌ داشته‌ باشند.

2-عوامل‌ اجتماعی‌ و روانی‌ نیز می‌توانند نقش‌ داشته‌ باشند.

3-اختلالات‌ ارثی‌ نیز می‌توانند مؤثر باشند.

بروز این‌ حالت‌ ممکن‌ است‌ با تعداد وقایع‌ ناراحت‌کننده‌ زندگی‌ فرد ارتباط‌ داشته‌ باشد.

4-عصبانیت‌ یا احساس‌ دیگری‌ که‌ فرو خورده‌ شده‌ باشد.

5-داشتن‌ شخصیتی‌ وسواسی‌، منظم‌ و جدی‌، تکامل‌گرا، یا شدیداً وابسته‌ سابقه‌ خانوادگی‌ افسردگی‌ وابستگی‌ به‌ الکل، شکست‌ در کار، ازدواج‌، یا روابط‌ با دیگران‌ مرگ‌ یا فقدان‌ یکی‌ از عزیزان‌ از دست‌ دادن‌ یک‌ چیز مهم‌ (شغل‌، خانه‌، سرمایه‌)

6-تغییر شغل‌ یا نقل‌ مکان‌ به‌ یک‌ جای‌ جدید

7-انجام‌ بعضی‌ از اعمال‌ جراحی‌ مثل‌ برداشتن‌ پستان‌ به‌ علت‌ سرطان‌

8-وجود یک‌ بیماری‌ یا معلولیت‌ عمده‌

9-گذر از یک‌ مرحله‌ از زندگی‌ به‌ مرحله‌ای‌ دیگر،مثلاً یائسگی‌ یا بازنشستگی‌

10-استفاده‌ از بعضی‌ از داروها مثل‌ رزرپین‌، داروهای‌ مسدودکننده‌ بتا آدرنرژیک‌، یا بنزودیازپین‌ها محرومیت‌ از داروها و مواد محرک‌ مثل‌ کوکائین ‌، آمفتامین‌ها، یا کافئین‌

11-بعضی‌ از بیماری‌ها مثل‌ دیابت‌، سرطان‌ لوزالمعده ‌، و اختلالات‌ هورمونی‌

پیشگیری از افسردگی:

تغییرات‌ عمده‌ زندگی‌ را پیش‌بینی‌ و آمادگی‌ لازم‌ برای‌ مواجهه‌ شدن‌ با آنها را کسب‌ کنید. حتی‌الامکان‌ از عوامل‌ خطر پرهیز کنید.

مهر مادری ‏

مهر مادری ‏

پسر پس از یک روز کاری سخت خوابیده بود که زنگ تلفن او را از خواب بیدار کرد ‏

پسر در دلش گفت : این موقع شب کدام آدم بیکاری است که مزاحم شده است؟

با بی میلی گوشی را برداشت .‏

سلام پسرم! ‏

مادرش بود که از شهرستان به او زنگ زده بود . پسر با حالت خواب آلود جواب داد : سلام مادر جان!  چه کار مهمی پیش ‏آمده که این موقع شب مرا از خواب بیدار کردی ؟ ‏

مادر بدون مقدمه گفت : عزیزم امشب شب تولد توست؛  تولدت مبارک! ‏

پسر که کفرش در آمده بود با اوقات تلخی جواب داد :آخه مادر خوبم ! این موقع شب من خسته را از خواب بیدار کردی که ‏بگویی شب تولد من است ؟! خوب این کار را می توانستی فردا صبح بکنی . ‏

مادر خندید و گفت : ناراحت نشو عزیزم ! بیست و نه سال پیش درست در همین ساعت تو مرا از خواب خوش بیدار کردی ‏درد شدیدی داشتم اهل منزل و همسایه ها را هم بیدار کردی مرا مجبور کردی به بیمارستان بروم . دکتر ها و پرستارها دورم ‏جمع شدند و گفتند چه شده؟ چه خبر است ؟ ‏

معلوم شد جنابعالی می خواهید به دنیا تشریف بیاورید . ‏

خب !شما هم می توانستید صبح روز بعد تشریف بیاورید و بی جهت عده ای را از خواب خوش محروم نسازید!‏

عید غدیر

واقعه ی غدیر حادثه ای تاریخی نیست که در کنار وقایع دیگر نگریسته شود. غدیر تنها نام یک سرزمین نیست. یک تفکر است. نشانه و رمزی ‏است که از تداوم خط نبوت حکایت می کند. غدیر نقطه تلاقی کاروان رسالت با طلایه داران امامت است. آری غدیر یک سرزمین نیست. ‏چشمه ای است که تا پایان هستی می جوشد. کوثری است که فنا بر نمی دارد. افقی است بی کرانه و خورشیدی است عالم تاب و غدیر روز ‏حماسه ای جاوید روز ولایت روز امامت روز وصایت و روز اخوت، روز رشادت و شجاعت و شهامت، حفاظت و رضایت و صراحت شناخته ‏شده. روز نعمت، روز شکرگزاری، رو? پیام رسانی، روز تبریک و تهنیت روز سرور و شادی و هدیه فرستادن، روز عهد و پیمان، تجدید میثاق، ‏روز تکمیل دین و بیان حق، روز راندن شیطان، روز معرفی راه و رهبر، روز آزمون، روز یاس دشمن و امیدواری دوست و خلاصه روز اسلام و ‏قرآن و عترت، روزی که پیروان واقعی مکتب حیات بخش اسلام آن را گرامی می دارند و به همه دیگر تبریک می گویند.‏

سوره ی مائده آیه 3: امروز (روز غدیر خم) دین شما را به حد کمال رساندم و نعمتم را بر شما تمام کردم و اسلام را به عنوان دین برای شما ‏پسندیدم.‏

پیامبر اکرم (ص) فرمود: روز غدیر بزرگترین روز امت من است.‏

پیامبر اکرم (ص) فرمود: ای علی! تو نشان هدایت این امتی هر که تو را دوست بدارد رستگار شود و هر که تو را دشمن بداند به هلاک افتد.‏

دل در جوشش ناب عرفه، وضو می گیرد و در صحرای تفتیده عرفات، جاری می شود. آن جا که ایوان هزار نقش خداشناسی است. لب ها ترنم ‏با طراوت  دعا به خود گرفته و چشم ها امان خود را از بارش توبه، از دست داده اند. دل، بی قرار روح عرفات، حضرت اباعبدا... الحسین (ع) ‏شده است. پنجره باران خورده چشم ها از ضریح اجابت، تصویر می دهد و این صحرای عرفات است که کلمات روحبخش دعای امام حسین ‏‏(ع) و اشک عاشقان او بر دامن خود اجابت را نقش می کند. اشک و زمزمه ما را نیز بپذیر ای خدای عرفه.‏

زائران پس از ادای نماز ظهر و عصر در عرفات مانند سنت پیامبر اکرم (ص) روبه قبله ایستاده، تا زمان غروب خورشید این حالت را حفظ، به ‏دعاخوانی خود ادامه می دهند و به تفکر و تامل در اعمال خود پرداخته و توبه و انابه سر می دهند. آنها پس از وقوف در عرفات از طلوع ‏خورشید تا غروب به سوی مُزدلفه برای شب زنده داری رفته و در آنجا بیتوته می کنند و به عبادت و راز و نیاز می پردازند. آنها نماز مغرب و ‏عشا را در مُزدلفه به جا می آورند و تا صبح فردا (عید قربان) شب زنده داری کرده و به دعا و مناجات می پردازند.‏

زائران در روز نهم ذیحجه روز عرفه آداب و رسوم و مناسک دینی خود را به جای می آورند و خود را برای دیگر اعمال این ایام آماده می کنند ‏روزی که صدها هزار زائر خانه خدا به عرفات رفته اند. و در این روز بزرگ به درگاه خداوند متعال تضرع می کنند. روزی که آنها خواستار ‏تقرب به درگاه احدیت هستند. روزی که خواهان بخشش گناهان و تولدی دوباره اند. در این روز خدا دینش را کامل کرده و نعمتش را تمام می ‏کند.‏

صحرای عرفات در 21 کیلومتری شمال مکه واقع شده و تپه کوچکی است که حدود 250 متر از سطح دریا بالاتر و کوهها آن را احاطه کرده ‏اند. در این روز حجاج بیت الله الحرام استغفار می کنند و پاک و عاری از هر گناه می شوند همچون کودکی که تازه زاده شده است در این روز ‏صدای دعا به درگاه احدیت قطع نمی شود و استغاثه بنده از پروردگارش تا عرش می رود.‏

وجه تسمیه آن را چنین گفته اند که جبرئیل (ع) هنگامی که مناسک حج را به ابراهیم می آموخت چون به عرفه رسید به او گفت «عرفت» و او ‏پاسخ داد آری لذا به این نام خوانده شد و نیز گفته اند سبب آن این است که مردم از این جایگاه به گناه خود اعتراف می کنند و بعضی آن را ‏جهت تحمل صبر و رنجی می دانند که برای رسیدن به آن باید تحمل کرد چرا که یکی از معانی (عرف) صبر و شکیبایی و تحمل است.‏

اعمال و فضیلت ماه ذیحجه

اعمال و فضیلت ماه ذیحجه

ماه ذیحجه یکی از 4 ماه حرام است.(ذیقعده،ذیحجه،محرم،رجب)و در این ماه روزها وشبهای بسیار با عظمتی وجود ‏دارد از جمله : دهه اول ذیحجه و اعمال و مناسک حج ، روز عرفه ، عید سعید قربان ، عید بزرگ غدیر ، روز مباهله، روز ‏نزول سوره هل أتی(روز خانواده ) و ... ‏

دهه اول ذیحجه از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است که طبق بعضی از تفاسیر در سوره فجر به شبهای این دهه قسم ‏خورده «والفجر و لیالٍ عشر»‏ .رسول گرامی اسلام فرمودند : «عمل صالح نزد خداوند در هیچ ایامی محبوبتر از دهه اول ذی حجه نیست .»‏

برخی از اعمال این دهه:

‏1-‏روزه گرفتن این دهه تا روز نهم ؛ امام موسی ابن جعفر(ع) فرمودند: کسی که این 9 روز را روزه بگیرد خداوند ‏پاداش روزه ی تمام عمر را به او خواهد داد. ‏اگر نمی توانیم این 9 روز را روزه بگیریم حداقل سعی کنیم روز اول را روزه باشیم که در روایت هست «روزه روز اول ذی ‏حجه معادل هشتاد ماه است »

‏2-‏خواندن نماز دهه اول ذی حجه که دو رکعت است و بین نماز مغرب و عشا خوانده می شود . امام صادق (ع) ‏فرمودند : پدرم به من فرمود: «پسرم ترک نکن آن دو رکعتی که در دهه اول ذی حجه بین نماز مغرب و عشا ‏خوانده می شود که اگر این دو رکعت را خواندی در ثواب و پاداش حجاج بیت الله الرحرام سهیم خواهی بود اگر ‏چه به سفر حج نرفته باشی »

‏3-‏خواندن دعایی که از روز اول تا عصر روز عرفه وارد شده است که بعد از نماز صبح و قبل از نماز مغرب خوانده ‏می شود و در مفاتیح به آن اشاره شده است.‏

‏4-‏خواندن پنج دعایی است که حضرت جبرئیل (ع) از جانب خداوند برای حضرت عیسی (ع) هدیه آورده است .‏

‏5-‏تهلیلات(ذکرهای لااله الا الله و... ) حضرت امیرالمؤمنین (ع) همراه با اذکار دیگر که در مفاتیح آمده است . ‏

فضیلت شب و روز عرفه ‏

در عظمت شب و روز عرفه همین بس که مقدمه شب عرفه ، روز هشتم ذیحجه (یوم الترویه ) است یعنی سفارش شده ‏انسان قبل از ورود به روز عرفه ، روزه بگیرد تا روح و جان انسان آماده بهره گیری از فضیلتهای شب و روز عرفه باشد . ‏

اما با فضیلت تر از شب عرفه روز عرفه است که مرحوم سید ابن طاووس می فرماید : روز عرفه از با فضیلت ترین روزهای ‏عید بندگان خداست و روزی که رحمت خاص خدا شامل بندگان می شود . ‏همچنین در روایت است «اگر کسی در ماه رمضان و شبهای قدرآمرزیده نشود ، آمرزیده نخواهد شد مگر اینکه روز عرفه، ‏عرفات را درک کند . »‏

اعمال روز عرفه ‏

‏1-‏روزه روز عرفه که در روایت است کفاره 90 سال گناهان انسان است .‏

‏2-‏زیارت قبر امام حسین (ع) که برابر با هزار حج ، هزار عمره و ]زار جهاد است . و در حدیث است « در روز عرفه ‏خداوند ابتدا به زائرین کربلا نظر می کند سپس به افرادی که در صحرای عرفات هستند.»

‏3-‏خواندن دعای عرفه در عصر روز عرفه .‏

ساده زیستی

‏‏«بدترین دوستان آن کس است که آدمی مجبور است در معاشرت با او خود را به زحمت و تکلف اندازد »

یکی از خصایص رسول اکرم (ص) ای بود که ساده و بی تکلف زندگی می کردند ساده و بی تکلف سخن می گفت غذا می ‏خورد لباس می پوشید و در عین حال به اصول نظافت و پاکیزگی مقید بود . هر روز صبح قبل از آنکه لباس و سر و صورت ‏و موی خود را مرتب کند و در آینه خود راببیند از خانه بیرون نمی آمد . او نه نسبت به اصول نظافت لاقید بود و نه برای ‏خود تکلفاتی درست کرده بود که مدتی از وقت خود را صرف آن قیود و تکلفات کند . ‏

ولی مردمی هستند افراطی و مردمی تفریطی . یک دسته چنان پشت پا به قیود و حدود زده اند که یک باره نسبت به همه چیز ‏لاقید و لاابالی شده اند تنبلی و بیکاری را شعار خود قرار داده اند و دسته دیگر برعکس .  به قدری خود را در میان آداب و ‏رسوم و عادات محبوس ساخته اند و هزاران قید برای غذا خوردن ، جامه پوشیدن ، معاشرتها ، پذیرایی ها ، مهمانیها ، ‏عروسیها و مسافرتها ساخته اند که زندگی را برای خود سنگین و ناگوار کرده اند . ‏

ساعتها باید وقت صرف کنند تا خودشان را به شکل یک عروسک بسازند تا بتوانند از خانه  قدم بیرون نهند و بعد هم ‏مثل یک موجود کاغذی و یا یک موجود شکستنی با هزاران قید و احتیاط راه بروند که قیود ساختنی در هم نریزد . ‏

سخن گفتن ، راه رفتن، لباس پوشیدن،، پذیرایی و مهمانی ، نشستن و برخاستن همه و همه تکلف و بالاخره برای عده ای از ‏مردم زندگی یکسره تکلف شده است . ‏

رسول اکرم (ص) اجازه نمی داد مجلس او بالا و پایین داشته باشد ، مخصوصاً دستور می داد که اصحاب و یاران دایره ‏وار بنشینند که مجلس بالا و پایین نداشته باشد . ‏

قران کریم در آیه 11 سوره مجادله می فرماید : « در مجالس جا ها را باز کنید » یعنی مقید نباشید که یک نقطه معین را اشغال ‏کرده باشید بطور کلی مقید شدن به زندگی متکلفانه ناشی از کوچکی روح و نداشتن شخصیت است . بعضی افراد در خود ‏احساس حقارت می کنند و بعد می خواهند این حقارت را جبران کنند و برای خود در نظر دیگران شخصیتی اثبات کنند . این ‏گونه افراد بیشتر خود را به تظاهر به یک سلسله قیود وا می دارند. ‏

مردم عالِم که همان مقام علمی آنها گواه راستین آنها است احتیاجی نمی بینند که تظاهر کنند . برعکس افرادی که از این ‏جهت احساس عقب ماندگی می کنند بیشتر به القاب و عناوین و تظاهر اهمیت می دهند .بطور کلی کار و فعالیت و مثبت ‏بودن با تکلف و اسیر عادات و رسوم شدن سازگار نیست . هر یک از این تکلفات مقدار زیادی وقت تلف می کند فکر و ‏خیال صرف می کند و خستگی و ملالت می آورد . ‏

حضرت امام صادق (ع) خواست به حمام برود . حمامی خواست که حمام را برای امام خلوت کند و در وقتی که امام هست ‏کسی دیگر را راه ندهند امام اجازه نداد و فرمودند :« مؤمن سبکبارتر و بی تکلف تر از اینهاست» ‏

سعدی از زبان فقیرزاده ای خطاب به توانگر زاده ای مثلی برای این مطلب آورده است . می گوید :‏

« توانگر زاده ای دیدم بر سر گور پدر نشسته و با درویش بچه ای مناظره در پیوسته. که صندوق تربت ما سنگین است و کتابه ‏رنگین و فرش رخام انداخته و خشت پیروزه در او ساخته . به گور پدرت چه ماند که خشتی دو فراهم آورده و مشتی دو ‏خاک بر آن پاشیده . ‏

درویش پسر این بشنید و گفت : تا پدرت زیر آن سنگهای گران بجنبیده باشد پدر من به بهشت رسیده بود »‏

بابا طاهر می گوید : ‏

دلا را تو پر خاک و خسک بی ‏                    ‏ گذرگاه تو بر اوج فلک بی ‏

گر از دستت برآید پوست از تن ‏                   برآور تا که بارت کمترک بی

‏با اندکی تلخیص از مجموعه آثار شهی                 د مطهری ج22 ‏

خانواده در احادیث معصومین

خانواده در احادیث معصومین

اول ذی حجه روز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س)  وروز 25 ذی حجه روز نزول سوره هل اتی ‏‏(روزخانواده) گرامی باد . ‏

نقش مرد در خانواده

امام صادق (ع) می فرمایند : مرد برای اداره منزل وخانواده خود به 3 ویژگی نیاز دارد که اگر در طبیعت او نباشد باید خود را ‏با تکلف به آنها وا دارد ‏.

‏1-‏گشاده دستی ‏

‏2-‏خوش رفتاری ‏

‏3-‏سنجیده و غیرت برای حفاظت از آنها ‏تحف العقول ص 322‏

پیامبر اکرم (ص) : نشستن مرد نزد زن و فرزندش نزد خدا محبوب تر از اعتکاف در مسجد من است . ‏

تنبیه الخواطر ج 2 ص 222‏

نقش زن در خانواده

پیامبر اکرم (ص) : هر زنی که در خانه شوهر خود به قصد انجام دادن کارهای خانه چیزی را جابجا کند خداوند به او نظر می ‏کند و هر که خداوند به او نظر کند عذابش نمی دهد .  بحارالانوار ج 103 ص 253‏

امام باقر (ع) فرمودند : برای زن نزد پروردگارش هیچ شفاعت کننده ای کارسازتر از خشنودی شوهر نیست . ‏

« میزان الحکمه »

وظیفه فرزند در خانواده ‏

پیامبر اکرم (ص) : خوشا به حال کسی که به پدر و مادرش نیکی کند . خداوند عمر او را زیاد می کند .‏

غررالحکم 

امام صادق (ع) : خداوند روز عید غدیر را برای ما اهل بین قرار داده است.‏

امام رضا (ع) : روز عید غدیر، روز اندوه شیطان است ‏

ای کوچه ها سبز بپوشید ! ای کبوتران فرود آیید و بام ها را فرش کنید ‏

ای چشمه ها ! پا برهنه تر از همیشه بجوشید . نخستین بارقه های امامت ، بر پنجره های جانمان تابیدن گرفته است. او حنجره ‏های مچاله را فریاد خواهد آموخت. خاک های یتیم را پدری خواهد کرد و تشنگان مهربانی را دست نوازش خواهد بود.‏

این چه جوان بختی از زمانه پیر است ‏             این چه نشاطی که در صغیر و کبیر است ‏

این چه غریو است و این چه بانک نفیر است      این همه وجد از کجا که وصی پذیر است

هان! مگر امروز روز عید غدیر است؟             روز غدیر خم است و روز عید امیر است .‏

گل همیشه بهارم غدیر آمده است ‏                    شراب کهنه ما در خم جهان باقی است

خدای گفت که اکملت دینکم .... ‏                     نوای گرم نبی در رگ زمان باقی است ‏

قسم به خون گل سرخ در بهار و خزان ‏             ولایت علی و آل ، جاودان باقی است . ‏

گل همیشه بهارم بیا که آیه عشق ‏                   به نام پاک تو در ذهن مردمان باقی است ‏

غدیر ، باغستان ولایت علوی است که امت در ملکوت اندیشه ها از آن پاسداری می کند . ‏

آهن ربا

آهن ربا ذره آهن را هرکجا که باشد به سمت خود می کشد . اگر یک مقدار پنبه را از کنار یک آهن ربا عبور دهید آهن ربا ‏کششی نسبت به پنبه ندارد اما اگر مقداری خرد آهن را درون پنبه قرار دهیم در این حالت پنبه به سمت آهن ربا کشیده می ‏شود و جذب آن می شود . در اینجا خود پنبه جذب نمی شود بلکه براده های آهنی که با خود آهن ربا هم جنس هستند به ‏سمت آن کشیده می شوند . ‏

معصیتها مثل آهن ربا و لقمه حرام مانند ذرات آهن است وقتی که انسان در وجودش لقمه حرام نباشد می تواند از کنار ‏معصیتها عبور کند و خود را نگه دارد اما وقتی که لقمه حرامی را خورد از کنار معصیت که می گذرد مجذوب آن می شود . ‏این خاصیت درونی نان و لقمه حرام است . اما لقمه صد در صد حلال که انسان کار صحیح و درستی را انجام داده است و ‏اجرت طیب و صحیح و طاهری را در مقابل آن به انسان داده اند وقتی که انسان این لقمه را مصرف می کند از کنار عبادات ‏که می گذرد ؛عبادت او را جذب می کند ؛ از کنار امامزاده که می گذرد به زیارت ?ن میل و گرایش پیدا می کند . میل و ‏گرایش به مسجد و روضه و تربت شهدا پیدا می کند و این جزء خاصیت و ذات لقمه ای است که از همه جهت حلال باشد . ‏

هنگامی که انسان آن را مصرف می کند در انسان نوری ایجاد می کند . ‏

‏ همه عبادات و طاعات جذابیت و گیرایی دارند و همه آن ها با لقمه حلال سنخیت دارند؛ نه تنها با لقمه حلال بلکه با مسکن ‏و لباس حلال و امثال اینها . در محلی که از محل حلال به دست آورده اید موقع نماز که می رسد نسبت به نماز شوق و ‏رغبت پیدا می کنید اما اگر از راه حرام به دست بیاید وقتی که در آن محل انجام شود نسبت به غیبت میل پیدا می کنید و ‏نیروی جلوگیری هم کم می شود . ‏

حلال و حرام وقتی مخلوط شود ؛ طاعت و معصیت هم با هم مخلوط می شود . ‏

استفتائات مقام معظم رهبری

استفتائات مقام معظم رهبری

سؤال114-بعضی از زنها ادعا می کنند که وجود رنگ روی ناخن مانع وضو نیست و مسح روی جوراب نازک هم جایز است ‏‏. نظر جنابعالی در این باره چیست؟

جواب- در صورتی که رنگ دارای جرم باشد مانع از رسیدن آب به ناخن است و وضو باطل می شود و مسح بر روی ‏جوراب هر قدر هم که نازک باشد صحیح نیست . ‏

سؤال 140- آیا رنگ مصنوعی که زنها از آن برای رنگ کردن موی سر و ابرویشان استفاده می کنند مانع از صحت وضو و ‏غسل است ؟

جواب- اگر صرفاً رنگ باشد و دارای جرمی نباشد که مانع از رسیدن آب به مو شود وضو و غسل صحیح است.‏

سؤال 141- آیا جوهر(خودکار و ...) از موانعی است که وجود آن بر وری دست باعث بطلان وضو می شود ؟

جواب- اگر جوهر دارای جرم بوده و مانع از رسیدن آب به پوست شود وضو باطل است و تشخیص این موضوع بر عهده ‏مکلف است . ‏