آهن ربا ذره آهن را هرکجا که باشد به سمت خود می کشد . اگر یک مقدار پنبه را از کنار یک آهن ربا عبور دهید آهن ربا کششی نسبت به پنبه ندارد اما اگر مقداری خرد آهن را درون پنبه قرار دهیم در این حالت پنبه به سمت آهن ربا کشیده می شود و جذب آن می شود . در اینجا خود پنبه جذب نمی شود بلکه براده های آهنی که با خود آهن ربا هم جنس هستند به سمت آن کشیده می شوند .
معصیتها مثل آهن ربا و لقمه حرام مانند ذرات آهن است وقتی که انسان در وجودش لقمه حرام نباشد می تواند از کنار معصیتها عبور کند و خود را نگه دارد اما وقتی که لقمه حرامی را خورد از کنار معصیت که می گذرد مجذوب آن می شود . این خاصیت درونی نان و لقمه حرام است . اما لقمه صد در صد حلال که انسان کار صحیح و درستی را انجام داده است و اجرت طیب و صحیح و طاهری را در مقابل آن به انسان داده اند وقتی که انسان این لقمه را مصرف می کند از کنار عبادات که می گذرد ؛عبادت او را جذب می کند ؛ از کنار امامزاده که می گذرد به زیارت ?ن میل و گرایش پیدا می کند . میل و گرایش به مسجد و روضه و تربت شهدا پیدا می کند و این جزء خاصیت و ذات لقمه ای است که از همه جهت حلال باشد .
هنگامی که انسان آن را مصرف می کند در انسان نوری ایجاد می کند .
همه عبادات و طاعات جذابیت و گیرایی دارند و همه آن ها با لقمه حلال سنخیت دارند؛ نه تنها با لقمه حلال بلکه با مسکن و لباس حلال و امثال اینها . در محلی که از محل حلال به دست آورده اید موقع نماز که می رسد نسبت به نماز شوق و رغبت پیدا می کنید اما اگر از راه حرام به دست بیاید وقتی که در آن محل انجام شود نسبت به غیبت میل پیدا می کنید و نیروی جلوگیری هم کم می شود .
حلال و حرام وقتی مخلوط شود ؛ طاعت و معصیت هم با هم مخلوط می شود .