بهشت پنهان

اولین ماهنامه رسمی بخش برزک

بهشت پنهان

اولین ماهنامه رسمی بخش برزک

مهندس وثقی:مسئولین مرا تحت فشار می گذارند

مهندس وثقی:

مسئولین مرا تحت فشار می گذارند

جلسه ای به دعوت آقای سید ابراهیمی با محوریت آشنایی مسئولین با مسائل مرتبط به گازرسانی به شهر برزک قبل از تزریق گاز به شبکه با حضور مسئولین محلی و نظام مهندسی در شهرداری برزک برگزار شد. در ابتدای جلسه ایشان گفت:خواستیم جلسه ای بگذاریم که هم آشنایی بشود و هم دعوتی داشته باشیم از آقای مهندس وثقی که راهکارهایی عملیاتی لوله کشی منازل و سازمان ها مطرح شود و آقایان هم در جریان قرار بگیرند و همچنین هر کاری را که در سیستم اداری باید انجام شود از امروز دیده شود که انشاءالله با توجه به این که تزریق گاز نزدیک است بتوا?یم حداقل زمان ممکن  مشترک پذیری داشته باشیم.

مهندس وثقی:

مسئولین مرا تحت فشار می گذارند

جلسه ای به دعوت آقای سید ابراهیمی با محوریت آشنایی مسئولین با مسائل مرتبط به گازرسانی به شهر برزک قبل از تزریق گاز به شبکه با حضور مسئولین محلی و نظام مهندسی در شهرداری برزک برگزار شد. در ابتدای جلسه ایشان گفت:خواستیم جلسه ای بگذاریم که هم آشنایی بشود و هم دعوتی داشته باشیم از آقای مهندس وثقی که راهکارهایی عملیاتی لوله کشی منازل و سازمان ها مطرح شود و آقایان هم در جریان قرار بگیرند و همچنین هر کاری را که در سیستم اداری باید انجام شود از امروز دیده شود که انشاءالله با توجه به این که تزریق گاز نزدیک است بتوا?یم حداقل زمان ممکن  مشترک پذیری داشته باشیم.

با توجه به هماهنگی هایی که شده است ادارات ، مراکز دولتی، سازمان های عام المنفعه را در اولویت کار قرار داده ایم.

اقدام اول نصب علمک

اقدام دوم لوله کشی واحدهاست

ما الحمدالله لوله کشی متفرقه نداشته ایم  که قبل از نصب علمک برای خود مردم  مشکل ساز بشود و در خیلی شهرهای دیگر که قبل از نصب علمک و بدون استفاده از راههای قانونی لوله کشی هایی داشته اند و بعد به مشکل بر می خوردیم.

بحث بعدی

فرهنگ سازی موضوع  است.  که به قول یکی از دوستان اگر مردم بدانند که این گاز چه خطراتی دارد اصلاً به خانه هایشان نمی آوردند ولی ما اگر رعایت استانداردها را بکنیم از این نعمت خدادادی می توانیم به نحو احسن استفاده کنیم و این نیاز به فرهنگ سازی دارد.

و بحث بعدی نصب علمک است که ما در این ارتباط  پیمانکار داریم و وظیفه آن نصب علمک است. ولی بعضی از ساختمان ها با توجه به شرایطی که دارد مثلاً دیوار آن سنگ چینی است و چون علمک داخل دیوار قرار می گیرد وظیفه متقاضی است که شرایط آن را فراهم کند.

ما بحث جداول را داریم من خدمت شهردار قبلاً عرض کردم و به آقای عسلی هم یکی دو مورد گفته ام خدمت همه آقایان مطرح کردم و بعضی از این جدول ها واقعاً مانع کار است  و مطمئن باشید که هنگام علمک زنی این جداول  شکسته می شود و از بین می رود و با توجه به زمینی که اینجا دارد قابل تونل زنی نیست و سعی ما بر این است که مشکل پیش نیاید و ما نیتی نداریم که خدای ناکرده مشکل برای شهرداری پیش بیاید و یا مشکل برای زیباسازی شهر ایجاد شود.

اسامی لوله کش ها با شماره تلفن در بخشداری یا به صورت های دیگراعلام می شوند که مردم فقط از بین این ها حق لوله کشی و ارائه نقشه دارند. افرادی که معرفی می شوند از طریق نظام مهندسی است و بهترین لوله کش های مجرب را در منطقه انتخاب کرده ایم و کار به گونه ای باشد که با چارچوب نظام مهندسی هماهنگی داشته باشد.  و ایمنی زن و بچه و خانواده خود را به خاطر یک مبلغی زیر سوال نبرید.

در ادامه جلسه مهندس وثقی مسئول نظام مهندسی گفت:در رابطه با علمک، سیستم سازمان نظام مهندسی ساختمان تنها کارش منوط بر نظارت و بازرسی امور گاز نیست کلیه امور مربوط به ساختمان سازی در کل کشور زیر نظر نظام سازمان نظام مهندسی و ناظرین آن انجام می شود که یکی از امور در ساختمان سازی تاسیسات گاز است که با توافق نامه ای که با شرکت ملی گاز بسته شده است به جهت حساسیت  موضوع یک سری شرایط خاص دارد. به خاطر این که گاز طبیعی گازی است خطرناک و علی رغم این که خیلی از مردم نادیده می گیرند ولی ما به عین می بینیم تلفات در این ?رتباط  خیلی بالاست حتی به نسبت ساخت وسازهای بی موردی که انجام می شود تلفات گاز بیشتر است. و چقدر تلفات داریم به خاطر یک سری مسائل جزئی و ساده و معمولی هم در کاشان و هم در استان اصفهان و هم در استان های دیگر با توجه به حساسسیت ها که استان های مختلف روی این مسئله داشته اند آمار تلفات فرق دارد. مثلاً در استان اصفهان آن چیزی که ناشی از عدم رعایت ایمنی بوده است 6 نفر بوده ولی در شهر ری تهران 1400 نفر

ما به جهت رسالتی که داریم از نظر وظیفه باید یک سری مسائل را رعایت کنیم و ممکن است بعدها برعلیه من صحبت بکنند و بگویند فلانی خیلی سخت گیر است و مته به خشخاش می گذارد و من به این مسائل راضی هستم و وقتی این مطالب را می گویند نشان می دهد یک کاری انجام می شود که علیه آدم جبهه می گیرند.

این مثل داروی تلخی است که دکتر تجویز می کند آن موقعی که آدم این دارو را می خورد تلخی آن را حس می کند ولی   بعدش که بهبودی حاصل می شود  سلامتی حاصل می شود.  

طی ماه گذشته ما در کاشان به جهت فشارهایی که مسئولین محترم به ما آوردند و ما مجبور شدیم  باز یک مقداری از موضع خودمان کوتاه بیاییم  آقای لاجوردی در قمصر به خاطر گاز گرفتگی فوت کردند.  من کاری نداریم که می گویند مثلاً  پرنده آمده روی دودکش لانه گذاشته، این کلاهک کجا بوده است که پرنده آمده روی آن لانه گذاشته و یک کلاهک معمولی چه قیمتی دارد. حالا ما هزار بار بگوییم که کلاهک برای لوله بخاری تهیه کن و   اسمش  را می گذراند گیر و من از لفظ این گیر واقعاً  منزجر هستم اسمش گیر نیست و این تلاش برای سلامتی فردی است که?می خواهد در این ملک زندگی کند.

در هر صورت این در رابطه با ایمنی بود. که من خدمت شما عرض کردم.

در رابطه با شروع کار در منازل ما یک رویه خاص داریم ما یک زمان بندی برای کار داریم و تا علمک نصب نباشد ما نمی توانیم طبق آن رویه انجام وظیفه کنیم. انجام لوله کشی در یک منزل حداکثر یک هفته بیشتر زمان نیاز دارد و به مجری یک هفته فرصت داده می شود. و این یک هفته را با توجه به فشار که مسئولین محترم در کاشان به ما آوردند ما تبدیلش کردیم به ده روز که خودمان از نظر سازمان زیر سوال رفتیم ولی قبول کردیم و لوله کش موظف است از زمان تشکیل پرونده تا انتهای کار ده روزه  کار را تحویل دهد و هر جریمه ای که در این ده روز کار ?ا تحویل ندهد و جریمه تعلق بگیرد مجری باید بپردازد و مالک یک ریالی به غیر از هزینه اصلی و بازرسی پرداخت نمی کند. پس بنابراین جرایم پرونده ها به خود مجری بر می گردد.

از این رو توصیه می کنم فقط آن جاهایی که علمک دارد تشکیل پرونده بشود. به جز کارهایی که دفنی انجام می شود.  یعنی به صورت زیرِ کار ده روز فرصت دارند برای اجرای لوله کشی و بعد پرونده بایگانی می شود تا زمانی که ملک کارش تکمیل شود  به جز اماکنی که نفر داخل آن ساکن است که یک تخفیفاتی به آن می دهیم.

در رابطه با تشکیل پرونده اولین مرحله انتخاب مجری مجاز است. در لوله کشی گاز به جهت حساسیت کار ما از مجری هایی استفاده می کنیم که آموزش های لازم را در این سیستم  دیده باشند این مجریان توسط مجامع امور صنفی و اتحادیه  معرفی می شوند و ما آنها را به دوره های فنی می فرستیم و بعد از طی مراحلی  اجازه می دهیم این افراد در منطقه کار کنند.  ما مسئولیت اجتماعی این افراد را نداریم  که به عهده اماکن است که از کانال آنها گذشته اند و مسئولیت فنی مجری به عهده ما است. که لیست آنها را تهیه کرده و به گریده های عالی و خوب و متو?ط طبقه بندی کرده ایم. و فقط این ها خواهند توانست در این منطقه کار کنند و به غیر اینها ما نظارتی روی افراد دیگر نداریم.

در منطقه جوشقان استرک همین مشکل را داشتیم که یک مجری غیر معرفی شده توسط ما رفته بود برای 250 مشترک سرخود لوله کشی کرده بود که یک تعدادی از آن را حذف کردیم و خیلی از آنها را به توصیه بعضی مسئولین اصلاح کردیم و در مجموع مردم خسارت دیدند. و این کار در برزک انجام نشود که ما گوش به حرف و سفارش هیچ کس نخواهیم داد. و هیچ کس نمی تواند امر و نهی کند که ایمنی را نادیده بگیریم.

  بعد از انتخاب مجری، مجری و مالک نسخه ای را امضاء می کنند که در آن  قیمت ها باید مشخص باشد و هزینه بازرسی باید مشخص باشد. پول رنگ جزء لوله کشی است و پول سوراخ کاری جزء لوله کشی است. و مجری هزینه اضافی نگیرند. قرار داد را متاسفانه ناقص می بندند و یک برگه می گذارند و به مالک می گویند امضا کن و مشکلاتی پیش می آید.

بعد از آن مجری موظف است تمامی مراحل تشکیل پرونده و بردن بازرس و ناظر  سرِ کار و لوله کشی و تایید نهایی را خود شخصاً انجام دهد و مالک تنها کاری که می کند انتهای کار می آید سازمان نظام مهندسی  یک امضا و یک انگشت و برگه تایید را دریافت می کند و به شرکت گاز می رود و مشترک گاز می شود. پس تمامی امور با مجری لوله کشی گاز است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد