بهشت پنهان

اولین ماهنامه رسمی بخش برزک

بهشت پنهان

اولین ماهنامه رسمی بخش برزک

کتابخوانی

خبرگزاری فارس: کودکان مدارس ابتدایی ژاپنی به طور متوسطه 7/9 جلد کتاب و دانش آموزان دورة اول دبیرستان،8/2 جلدکتاب (غیردرسی،مجله یافکاهی)خوانده‌اند.  ساعت 8:30 صبح است . زنگ آهنگینی در زمین بازی دبستان کامی هیرای طنین انداز می شود و کودکان ناگهان بازی خود را متوقف کرده و دسته دسته به کلاس های درس روانه می شوند. اول صبح و پیش از آغاز درس، ساعت مطالعه است. کودکان کتاب های خود را ازمیز و کیف خود بیرون آورده و آرام و بی صدا به مدت ده دقیقه مشغول مطالعه می‌شوند. پس از سپری شدن زمان مطالعه برنامة عادی مدرسه آغاز شده و سروصدا و هیاهوی کودکان دوباره در کلاس های درس طنین انداز می‌شود.برنامه مطالعة صبحگاهی برای نخستین بار در سال 1996 در این مدرسه به اجرا درآمد.

در آن سال شیوع نابهنجاری های رفتاری درمدرسه مسئولان را نگران کرده بود. رفتارهایی مانند آزار دانش آموزان کوچک تر و ضعیف تر به وسیلة هم مدرسه‌ای‌های بزرگ‌ترشان،نافرمانی از آموزگاران تا خراب کردن وسائل مدرسه، شکستن شیشه ها و کارهایی از این قبیل در مدرسه رواج فراوان داشت .

به گفتة یوشیرا نوریکر،مدیرمدرسه درآن سال ،مطالعة صبحگاهی،راهبردی بود که برای مقابله بانابهنجاری های رفتاری دانش آموزان چاره ا ندیشی شد.اودرکتاب خاطرات خود از دورة آموزگاری می نویسد،مدت زمان کوتاهی پس از اجرای این برنامه ،تمامی رفتارهای نابهنجار از میان رفت ونظم وآرامش درمدرسه برقرارشد.ازآن زمان تاکنون برنامة مطالعة صبحگاهی درمدرسه اجرا می شود و تلاش کارکنان برآن بوده که محیط مدرسه را برای کتاب‌خوانی ولذت بردن دانش آموزان از خواندن مهیا سازند. راهروهاوپاگردها پراز قفسه های کتاب هایی است که آموزگاران پیشنهاد?واندن آن ها را به دانش آموزان داده اند.

در کتابخانة مدرسه نشست هایی بانام بیایید یک کتاب بخوانیم برگزار می شود که درآن ها دستیاران آموزگاران کودکانی راکه تازه شروع به خوانده کرده اند ،به مطالعه کتاب تشویق می کنند.درپاره ای از نشست ها کودکان روی قالیچه هانشسته وازکتاب هایی که کتابداران برای آنان می خوانند،لذت می برند.هدف این است که فضایی غیررسمی درکتابخانه ایجاد شود.

یکی از دانش آموزان کلاش ششم می گوید،کتاب خواندن اصلاً کارسختی نیست .من ازخواندن بسیار لذت می بردم .درخانه هم پس از انجام تکالیف مدرسه وحمام کردن ،کتاب می خوانم.

همکاری پدران ومادران برای اجرای این برنامه بسیار ضروری است .ازاین رو پدران ومادران درهرماه به نوبت،پنجاه کتاب را ازکتابخانة عمومی نزدیک مدرسه به امانت گرفته وبه مدرسه می آورند.هشتاد تن از والدین نیز برای کارهایی ازقبیل کتاب خواندن با صدای بلند برای کودکان،تعمیرکتاب های آسیب دیده ومنظم کردن کتاب ها ،پیشقدم شده اند.

اکنون یازده سال از اجرای این برنامه درمدرسة کامی هیرای گذشته است . دانش آموزان مدرسه به کتاب خواندن عادت کرده اند.بسیاری ازآنان هنوزهم پس از پایان دورة دبستان این عادت راحفظ کرده اند.

مدیرکنونی مدرسه می گوید امروزه وقت بچه ها صرف تماشای تلویزیون یاکار با رایانه می شود. ما می خواهیم کودکان لذت مطالعه را بچشندوببیند خواندن کتاب چگونه در دنیاهای جدیدی رابه روی آنان می گشاید.به نظر می رسد که خواندن،کودکان را آرام می کند وآنان را از بروز رفتارهای پرخاشگرانه وتهاجی بازمی دارد .سودمندی خواند کتاب با صدای بلند برای کودکان مورد بحث قرارگرفت . پس ازمدتی که ازاجرای برنامه گذشت،آموزگاران ازدیدن نتیجة کار شگفت زده شدند. کودکان آنچنان شیفتة کتاب شده بودند که درزمان مطالعه صدای کسی شنیده نمی شد. بنابر?ین این برنامه درتمام مدرسه به اجرا درآمد.

بررسی روزنامة می نی چی شیمبون درماه مه سال 2006 حاکی ازآن است که کودکان مدارس ابتدایی ژاپنی به طور متوسطه 7/9 جلد کتاب و دانش آموزان دورة اول دبیرستان،8/2 جلدکتاب (غیردرسی،مجله یافکاهی)خوانده اند.این آمار درمقایسه با آمارسال 1996 که میزان آن به ترتیب،4/6 و9/1 جلدکتاب بوده،رشدچشمگیری یافته است .برنامه مطالعة صبحگاهی از چنان موفقیتی برخودار شده که سایرکشورها نیزبدان علاقه مند شده اند.این برنامه هم اکنون دردوهزار دبستان ودبیرستان کرة جنوبی نیزاجرا می شود.

منبع: www.sce.ir

نظرات 1 + ارسال نظر
غریبه جمعه 6 دی‌ماه سال 1387 ساعت 03:35 ق.ظ

می نویسید ماهنامه بخش برزک . کجای نشریه شما مال بخش برزک است بهتر نیست بجای بخش برزک بنویسد ، فقط برزک و دیگر هیچ ؟

سلام دوست عزیزم
بر اساس قوانین مطبوعات ماهنامه بهشت پنهان یک نشریه محلی محسوب می گردد به این معنی که در سطح استان اصفهان قابل انتشار است .
طبیعی است به دلیل کمی تجربه نتوانسته باشیم تاکنون در دیگر نقاط شهرستان منتشر کنیم . اما تمام تلاش ما این است که حداقل سطح بخش را پوشش خبری دهیم اما قبول داریم که اخبار دیگر روستاهای بخش و مشکلات آنها منعکس نمی شود و آن هم به دلیل آن است که هنوز دوستانی که علاقمند به کار مطبوعاتی باشند را در روستاهای دیگر نیافته ایم اگر شما می توانید بهشت پنهان را در راه ارتقای سطح فرهنگی و علمی مردم بخش برزک یاری دهید مطمئن باشید ما با آغوشی باز شما را پذیرا خواهیم بود .
با تشکر مجتبی صادقی- مدیر مسئول

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد