بهشت پنهان

اولین ماهنامه رسمی بخش برزک

بهشت پنهان

اولین ماهنامه رسمی بخش برزک

بررسی کارنامه سفیران خدمت در شهر برزک

«سفیران خدمت» کاری است ابتکاری که  مردم بخش های مختلف شهرستان کاشان برای اولین بار است شاهد چنین گردش کاری از سوی ‏دولتمردان خود می باشند. در این مقال بر آن نیستیم نه« به به» و «چه چه» کنیم و نه تمامی این کار را زیر سوال برده و به کلی منکر محاسن آن ‏شویم. بلکه تمام تلاش خود را به کار برده تا معایب و محاسن آن را به دور از غرض ورزی و سیاسی کاری مکتوب کرده تا کمکی باشیم برای ‏همه دوستانی که در فکر و ذکر شان چیزی نیست جز خداوند متعال.

سفیران خدمت در تاریخ 14 آبان ماه 1386 به برزک آمدند و مشکلات را بررسی کرده و مصوباتی داشتند و امسال در آذرماه 87 برای دومین بار ‏آمده تا از روند اجرایی آن با خبر شده و راه و چاره ای برای مشکلات جدید بیندیشند.‏

ادامه مطلب ...

سرمقاله

‎‎بیایید برای محرم کاری بکنیم

در مسلخ عشق جز نکو را نکشند‏

روبه صفتان زشت خو را نکشند‏

گرعاشق صادقی ز مردن نهراس‏

مردار بود هرآن که او را بکشند‏

گویند که«کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا». و آن امانت ازلی دوش بر دوش می چرخد تا بر گرده ما فرود آمده ‏است.چه خوش گفت کهاگر غربال ابتلائات نباشد،چگونه خبیث از طیب جدا شود و چگونه انسان به کمال می رسد و ‏خلیفه ا... را باید که  به یک چنین ابتلایی کربلایی بیازمایند.»1‎ ‎

ادامه مطلب ...

اخبار بخش برزک

اولین کانون فرهنکی هنری شهر برزک به ثبت رسید

آذر ماه مسال شاهد افتتاح اولین کانون رسمی برزک به نام کانون فرهنگی هنری مسجد امام خمینی (ره) در محل این مسجد بودیم .

ادامه مطلب ...

ستون سیاسی سرابخش

ستون سیاسی سرابخش

هم شهردار درست بَشوا وُ هم رئیس شورا

مشدی : سفیرون خدمت قرارَآ بیییندهَ

کبلایی : آتَندَ سرباز بَیرَندَ

مشدی : هـِ هـِ نا

کبلایی : پس چی چی ها

مشدی : آتَندَ کار آ ما را با کَرَندَ

کبلایی : چه کاری

مشدی : مَثَلَنِ

1-تلفن قرار بُو ای سَرَ بابُو

2-جهاد خَسارَت سَیل زَدیون با پر داره

3-شهرداری بولوار ورودیش جیرسازی باکره

4-وزارت راه ورودیش آسفالت کَره

5-جهاد شرکت تعاونی تأسیس کَره

6-سولَه ورزشی بسیج و آموزش و پرورش و تربیت بدنیش بَاسَاجیه

7-منابع طبیعی نَهالِ به شهرداری باده

8-مشکلات برق برزاق حل بابُو

هر کدوم نِنون ده درصدش انجام بابو جمعش آبو 80 درصدِ

«هم شهردار درست بَشوا هم رَئیسِ شورا »

بشوا: گفت           آتَندَ: می آیند          بَیرندَ: بگیرند          باساجیه:بسازد         یرسازی: زیرسازی 

 

 

نشانه های شهر شدن

ترجمه ستون سیاسی شماره قبل

کربلایی: این سنگ های سفید که کنار خیابان گذاشته اند برای چی هست؟

مشهدی: چند تا کار ازش می آید

1– سیل که جاری شد داخل خانه ها نمی افتد

2 – حریم خیابان ها مشخص می شود

3 – پیاده رو ها حذف می شود تا موتوری ها داخل پیادرو نروند

4 – نشان دهنده این است که سنگ های شهردار اسبق اشتباه بوده است.

5- باعث خوشکلی شهر می شود

6 – نشان از فعال بودن شهردار دارد

7 – بهتر از این است که نباشد

8 – اگر بودجه اش این جا جذب نشود به سفید شهر می رود

9 – باعث می شود اشتغال تولید شود

10 – باعث می شود نیروهای شهرداری بیکار نباشند

11 – باعث می شود سیاهه شهرداری پر شود

12 – تجربه شهرداری بالا می رود

13 – با توجه به تشابه با سنگ قبر باعث می شود مردم یادشان نرود که روزی هم باید بروند

14 – در مبلمان شهر نقش دارد

15 – تا اندازه ای کج و کولگی خیابان ها را می گیرد

16 – مصالح شهردار بعدی مهیا می شود

17 – در زمان های بارندگی می توان به عنوان رودخانه فصلی استفاده کرد

18 – برای ستون سیاسی تولید مطلب می کند

...

در جزء بیست و نهم از نشانه های شهر شدن و فرهنگ شهر نشینی است.

محرم ، اخلاص در تعظیم یا تعظیم آهن پاره ها

محرم ، اخلاص در تعظیم یا تعظیم آهن پاره ها

 

* بیایید نذورات ماه محرم را به سمت حل مشکلات سوق دهیم .‏

* ما اگر اینها(علامات) را کنار بگذاریم و با اخلاص خودمان کمر خم کنیم و تعظیم کنیم به مراتب اثرش بیشتر است ‏تا این بار سنگین را به نشانه تعظیم به حرکت دربیاوریم.‏

* عزیزان ! هیئت های مذهبی هم باید کانون های فعال فرهنگی باشند . در طول سال باید اینها مروج معارف اسلام ‏باشند نه فقط تجهیز کننده دستجات عزاداری در ایام خاص و آن هم در یک روز و یک ساعت . ‏

* عزیزان !جوانان! محرم و صفر میعادگاه عاشوراییان زمان و اعلام نفرت و انزجار از یزیدیان و ظلمه و استکبار است       

ادامه مطلب ...

جلسه فرماندار با مدیران مسئول نشریات محلی

جلسه فرماندار با مدیران مسئول نشریات محلی

در روز یکشنبه اول دی ماه جلسه مشترک نشریات محلی با رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان و فرماندار در فرمانداری کاشان ‏جهت بررسی مشکلات مطبوعات محلی برگزار شد‏.  این جلسه که به ابتکار فرماندار محترم شهرستان کاشان برگزار شد نشان از عزم جدی ایشان در رسیدگی به ‏مشکلات مطبوعات داشت.

ادامه مطلب ...

عملی نشدن تعهد آموزش و پرورش کاشان‏

عملی نشدن تعهد آموزش و پرورش کاشان‏

آنچه که بیش از همه در شعارهای دولت نهم توجه را جلب می کرد عدالت گستری وهمرورزی بود آما آیا اینها ‏شعار بود یا به مرحله عمل نیز رسید . آنچه مسلم است دست هایی در کار است که این مفاهیم فقط در مرحله ‏شعار باشند نمونه ای از آن که نوعی مبارزه با عدالت گستری و مهرورزی است در زیر می خوانیم.

ادامه مطلب ...

آسیب شناسی عزاداری در محرم

آسیب شناسی عزاداری در محرم

 

امام علی (ع) در یکی از سخنان خود خطاب به کمیل می فرماید: «هیچ حرکتی نیست که انجام دهی مگر آنکه برای آن محتاج به معرفت و شناخت هستی» این امر دلیل روشنی دارد، رسول اکرم (ص) در این باره چنین فرموده است: «کسی که کار انجام می دهد و در آن آگاهی و شناخت لازم را ندارد، آنچه خراب می کند، بیش از آن چیزی است که اصلاح می نماید  این دستور دینی که غالبا در زندگی روزمره و در امور جزیی به کار گرفته می شود، گاه در مسائل بسیار مهم به دست فراموشی سپرده می شود از نمونه های برجسته آن که در اینجا مورد بررسی قرار می گیرد عزاداری برای امام حسین (ع) است. برگزارکنندگان مراسم عزاداری برای سیدالشهداء (ع) بایستی شناخت و معرفت کامل نسبت به این امام همام و نهضت عاشورایی آن حضرت داشته باشند. اما فقدان این شناخت موجب شده تا بسیاری از مجالس سوگواری امروزی هرچه که پرشورتر می شود، از هدف خود دورتر شود همچنان که امام صادق (ع) فرموده «کسی که عملی را بدو? بصیرت و آگاهی انجام دهد، مانند رهروی است که راه را اشتباه پیموده است، لذا هرچه تندتر رود، از مقصود دورتر می شود» اثبات این ادعا چندان دشوار نیست، اشعار و نوحه هایی که امروزه درمجالس عزاداری امام حسین (ع) خوانده می شود دلیل روشنی بر صدق دعوی ماست. ویژگیهای مشترک این اشعار اینهاست. چشمان یار: همه چیز از چشمان یار آغاز می شود، برجسته ترین ویژگی رهبر نهضت عاشورا و علمدارش از نظر شاعران و مداحان امروزی چشمان سیاه، ابروان کمان، و قامت رعنایشان است، به طوری که کمتر نوحه یا شعری را می بینید که بر این ویژگیها تاکی? نکرده باشد.

همه هستیمو مدیون چشاتم می دونی

از همون روز ازل مست نگاتم می دونی

اونا که یوسف و دیدند

همه دستارو بریدند

اگه عباس می دیدند

سراشون رو می بریدند

ادامه مطلب ...

ورزش

1-فوتبال روز

(اظهار نظر ها در مورد قرعه کشی جام قهرمانان)

«لیونل مسی» مهاجم آرژانتینی باشگاه بارسلونا اسپانیا اظهارداشت هیچکس در این تیم تصور نمی کند رویارویی با المپیک لیون در مرحله یک هشتم نهایی جام قهرمانان باشگاههای اروپا (چمپیونزلیگ) کار راحتی است.

دیدار پیش رو با ویارئال بیشتر اهمیت می دهد.

**

ادامه مطلب ...

داستان تنهایی (قسمت اول)‏

داستان تنهایی (قسمت اول)‏

نوشته : الف – م ‏

تقدیم به آنکه عشق را پذیرفت و به آن وفا کرد ‏

مریم و مسعود چند سالی بود که با هم ازدواج کرده بودند و ثمره ازدواج آنها 4 فرزند به نام های شیرین ، زینب ،سعید وامید ‏بود . مسعود مدتی بود که از کار بیکار شده بود و وضعیت مالی مناسبیب نداشت .هر روز صبح تا شب به دنبال کار از منزل ‏بیرون می رفت ولی متأسفانه هر روز دست خالی به خانه بر می گشت . یک روز که مسعود با چهره عبوس و ناراحت بعد از ‏گشت و گذاری طولانی برای پیدا کردن کار به خانه برگشت هنوز مدتی نگذشته بود که زنگ خانه به صدا درآمد . صاحبخانه ‏آنها که اکبر نام داشت برای گرفتن پول اجاره خانه اش به منزلشان آم?ه بود . اکبر با صدای بلند فریاد می زد :  

ادامه مطلب ...

4 مورد که شما هرگز در مورد موبایل نشنیده اید.

4 مورد که شما هرگز در مورد موبایل نشنیده اید.

مواردی وجود دارد که می توان در مواقع فوری خطرناک انجام داد. موبایل شما می تواند یک نجات دهنده زندگی یا یک ابزار فوری برای نجات باشد.

مواردی را که می توانید با موبایل انجام دهید را ببینید. 

ادامه مطلب ...

مستمر و قاطع عمل کنید  

بالاخره انگشت های چرخان مسئولین بر روی مسائل و مشکلات شهری ،مسائل و مشکلات درمانگاه برزک را نشانه گرفت و انگشت را درست و به موقع بر سر مشکلات گذاشتند.در جلسه سفیران خدمت که در تاریخ 1387.9.11در مسجد امام حسین (ع) شهربرزک برگزارشد ،محمد عسلی-رئیس شورای شهر برزک- به بیان مشکلات درمانگاه شهر برزک پرداخت و ابراز امیدواری کرد که"امیدوارم اگر قرار است

ادامه مطلب ...

سردردهای شما از چه نوعی است ؟

سردردهای شما از چه نوعی است ؟

سردرد انواع گوناگونی دارد ودر مجموع به دو نوع سردردهای عصبی وسردردهای عروقی یا مویرگی تقسیم می شوند .

سردردهای عصبی:این نوع سردرد شایع تر از همه سردردهاست که درصدی از بیماران مبتلا به سردرد  از این نوع سردرد رنج می برند.مهمترین عللی که باعث سردردهای عصبی می شوند "فشار عصبی"و "افسردگی"است که به انها "استرس های روانی هم می گویند.سردرد عصبی از ناحیه 90پیشانی یا شانه و گردن شروع شده وبه تدریج تمام سر را فرا می گیرد.بیمار ابتدا احساس می کند که سرش سنگین است ،مثل اینکه طنابی را دور سر او بسته و فشار دهند و معمولا با دور کردن اندیشه های اضطراب انگیز بهبودی حاصل می شود معمولا این نوع سردرد موجب بی خوابی  نیزمی شود?

پزشک در این مورد اقدام به تجویز مختصری داروی آرام بخش و خواب آور می کند.

سردردهای عروقی:به علت گشاد شدن یا التهاب عروق داخل و خارج جمجمه سر پدید می آید که به این نوع سردرد میگرن می گویند .میگرن انواع مختلفی دارد اما شایعترین آنها"میگرن کلاسیک"و "میگرن آتیپیک"است.میگرن کلاسیک:بیمار هر پانزده دقیقه تا نیم ساعت قبل از شروع سردرد متوجه نقاط نورانی در جلوی چشم خود می شود و گاهی در یک چشم ،دید کمی تار می گردد. به تدریج علائم چشمی دیگر،نظیر دیدن امواج نورانی و خطوط زیگزاک پدید می آید.این علائم از مرکزمیدان بینایی شروع شده ،به تدریج به محیط رفته ،بالاخره محو می گردددر این مرحله سردرد م?گرن شروع می شود .سردرد ابتدا به صورت درد مبهمی در ناحیه گیجگاه یا عقب کره چشم پدید می آید وبه فاصله کمی شدت این سردرد افزایش یافته،شکل ضربانی به خود می گیرد.در این مرحله بیمار رنگ پریده شده ،حالت تهوع و استفراغ شدید به او دست می دهد.برخی از بیماران دچار ترس از نور شده و ترجیح می دهند در اطاق تاریک به استراحت بپردازند.معمولا این شکل از سردرد چندین ساعت طول می کشد و سرانجام بیمار به خواب می رودوهنگامی که از خواب بیدار می شود سردرد کاملا از بین رفته است .

میگرن آتیپیک:در این نوع میگرن علائم چشمی یا اختلالات دید کمتر وجود دارد ،ولی تهوع واستفراغ شدید در این بیماران زیاد دیده می شود.سردرد در این نوع میگرن نیز ضربانی است ولی ممکن است یک بار در نیمه راست ودر حملات بعدی در طرف چپ باشد ودر عده زیادی از بیماران به صورت دو طرفه تظاهر نماید..در نزدیک به هفتاد درصد از بیماران میگرنی،سابقه میگرن در اعضای دیگر خانواده دیده می شود ودر نوع میگرن کلاسیک این آمار به صد در صد می رسد .وبررسیهای جدید نشان می دهد  و درافرادی که شغل های حساس و پر کار دارند بیشتر دیده می شود .در?ان بیماری میگرن حتما باید زیر نظر پزشک انجام شود .از آنجائی که بیماری میگرن انواعمختلفی دارد مصرف قرص و داروهای ضد میگرن بسیار خطر ناک است و موجب مسمومیت وعوارض بسیار می گردد .

نانوایی یا مرکز تولید نان خشک برای دام؟؟!

نانوایی یا مرکز تولید نان خشک برای دام؟؟!

از دید مصرف کنندگان یک نان خوب ،نانی است که خوش عطر و طعم و تازه باشد وخوب تخمیر شده باشد و از جوش شیرین و سایر مواد مضر در آن استفاده نشده باشد.در محیطی پاکیزه و با شرایط بهداشتی تهیه شده باشد،ارزش تغذیه ای کاملی داشته باشد،دور ریز نداشته باشد و گرا ن نباشد.

ادامه مطلب ...

ضرورت رعایت نکات بهداشتی در ماه محرم

ضرورت رعایت نکات بهداشتی در ماه محرم

با فرا رسیدن ماه های محرم و صفر، پخت و توزیع انواع غذاهای نذری خیلی بیشتر از سایر ماه های سال رونق می گیرد. در این زمینه لازم است تا آگاهی های لازم به اختصار در اختیار عموم مردم قرار گیرد تا افراد علاوه بر بهره مندی از اجر معنوی تهیه و توزیع نذرها در این ایام، سلامت خود و سایر افراد جامعه را نیز به خطر نیندازند . گوشت قرمز و گوشت مرغ از جمله مواد پروتئینی است که در تهیه غذاهای نذری این ایام به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین توزیع کنندگان و فروشندگان آنها باید با در نظر گرفتن اصول اخلاقی و انسانی ? بدون توجه به هرگونه تقلب و سودجویی مالی، این مواد را در اختیار خریداران و مصرف کنندگان قرار دهند. زیرا مواد پروتئینی به شدت مورد توجه میکروب ها و عوامل بیماری زا است و می تواند محیط مناسبی برای رشد و تکثیر آنها باشد.

   

ادامه مطلب ...

برندگان مسابقه حدیث غدیر:

برندگان مسابقه حدیث غدیر:

1- 1640- 0913

2-3105- 0913 

 (امام علی (ع): نفسهای تو اجزای عمر تواند پس آنها را جز در طاعت پروردگارت به پایان مبر)

3-0947 - 0913

4-3048 - 0913

5-8480 - 0919

6- 3580- 0913

7-4322- 0913

(امام علی (ع): المومن کیز)

نامه ای از یک شهروند بهشتی

به نام خدای قلم

با سلام

چقدر خوشحال بودم که پس از سال ها مردم فرهنگ دوست شهرم شاهد انتشار ماهنامه ای اجتماعی فرهنگی در شهر بودند و به خاطر این به خودم می بالیدم .

اما پس از انتشار چند شماره دیدم این نشریه به جای رواج فرهنگ دوستی ، همکاری و ... صحنه ای شده برای برخی رقبای سیاسی و سیاست بازی که عامه مردم را با آن کاری نیست و به آن نیازی ندارند .

ادامه مطلب ...

تبریک به دوستان کانون فرهنگی هنری مسجد امام خمینی

ویژه نامه تحت عنوان از قربان تا غدیر به دستم رسید که نامه ای ضمیمه ی آن بود: «حج نماد رستاخیز و مظهر ارادت و تسلیم مخلوق به درگاه رفیع خالق است و قربان نماد دل بریدن از غیر خدا و دل بستن جز به غیر خدا نیست و عید غدیر خم زبان متواتر حدیث ولایت و طلوع خورشید امامت است و یلدا حکایت باهم بودن بر علیه ظلمات مطلق زندگی است.

کانون فرهنگی هنری مسجد حضرت امام خمینی «ره» و شهرداری برزک ضمن تبریک و شادباش به مناسبت اعیاد میمون و مبارک قربان و غدیر و آرزوی قبولی طاعات و عبادات جنابعالی به درگاه حضرت حق به پیوست یک نسخه ویژه نامه را جهت مطالعه و بهره برداری ارسال و خواستار دعای خیر شما در این ماه عزیز می باشد»

در همان نگاه اول بسیار خوشحال شدم که مجموعه هایی در شهرمان برزک به صورت خودجوش در حال فعالیت می باشند و یکی از خروجی های  این گروه  نیز جلوی رویم بود.

داخل صفحات را نگاه کردم و متوجه شدم این کار زیبا به مدیر مسئولی مهدی جعفرزاده و سردبیری سید مرتضی طاهری شکل گرفته است و مطمئناً در صورتی که مراحل قانونی آن نیز طی شود می تواند جایگاه بهتری برای خود داشته باشد.

در صفحات داخلی آثاری از دکتر سعید خیرخواه و دکتر علیرضا فولادی و سید محمدرضا مصطفوی و قیصر امین پور و ... بر سنگینی این نشریه می افزود و همچنین حجت الاسلام و والمسلمین محمد ابراهیم هیئتی به عنوان مشاور دینی این نشریه معرفی شده است.

ضمن تبریک به تلاش این دوستان امیدوارم روند روبه پیشرفتی بر این مجموعه حکمفرما بوده و سازمان های منطقه با کمک به چنین تشکل هایی باعث دلگرمی هرچه بیشتر آنان باشند . انشاءالله

خداوند «نمی توانم» را قرین رحمت خود فرماید ! ( الهی آمین )

خداوند «نمی توانم» را قرین رحمت خود فرماید ! ( الهی آمین )

کلاس «چهارم ب» این روستا هم مثل هر کلاس چهارم دیگری به نظر می رسید که در گذشته دیده بودم . نیمکت ها در دو ردیف چهارتائی چیده شده بود ، و روی هر نیمکت چهار دانش آموز نشسته بودند و میز معلم هم رو به روی آنها قرار داشت . از بسیاری از جنبه ها این کلاس هم شبیه همه کلاسهای ابتدا یی دیگر بود ، با این همه روزی که من برای اولین بار وارد این کلاس شدم احساس کردم که در جو آن ، هیجانی لطیف نهفته است .

آن روز به کلاس آقای نیک پرور رفتم و روی نیمکت ته کلاس نشستم . شاگردان سخت مشغول پرکردن اوراقی بودند . به شاگرد ده ، یازده ساله کنار دستم نگاه کردم و دیدم ورقه اش را با جملاتی که همه با «نمی توانم» شروع شده بود پر کرده است .

«من نمی توانم درست توپ فوتبال را شوت کنم .»

«من نمی توانم عددهای بیشتر از  سه رقم را تقسیم کنم .»

«من نمی توانم از  پائین تا بالای تپه کتل خاکی را بدون توقف بدوم .»

ادامه مطلب ...

تفاوت کشورهای ثروتمند و فقیر

تفاوت کشورهای ثروتمند و فقیر

 تفاوت قدمت آنها نیست.برای مثال کشور مصر بیش از 3000 سال تاریخ مکتوب دارد و فقیر است!اما کشورهای جدیدی مانند کانادا، نیوزیلند، استرالیا که 150 سال پیش وضعیت قابل توجهی نداشتند، اکنون کشورهایی توسعه‌یافته و ثروتمند هستند.تفاوت کشورهای فقیر و ثروتمند در میزان منابع طبیعی قابل استحصال آنها هم نیست.ژاپن کشوری است که سرزمین بسیار محدودی دارد که 80 درصد آن کوه‌هایی است که مناسب کشاورزی و دامداری نیست اما دومین اقتصاد قدرتمند جهان پس از آمریکا را دارد. این کشور مانند یک کارخانه پهناور و شناوری می‌باشد که مواد خام?را از همه جهان وارد کرده و به صورت محصولات پیشرفته صادر می‌کند. مثال بعدی سویس است.کشوری که اصلاً کاکائو در آن به عمل نمی‌آید اما بهترین شکلات‌های جهان را تولید و صادر می‌کند. در سرزمین کوچک و سرد سویس که تنها در چهار ماه سال می‌توان کشاورزی و دامداری انجام داد، بهترین لبنیات (پنیر) دنیا تولید می‌شود.سویس کشوری است که به امنیت، نظم و سختکوشی مشهور است و به همین خاطر به گاوصندوق دنیا مشهور شده‌است (بانک‌های سویس).افراد تحصیل‌کرده‌ای که از کشورهای ثروتمند با همتایان خود در کشورهای فقیر برخورد دارند برای ما م?خص می‌کنند که سطح هوش  و فهم نیز تفاوت قابل توجهی در این میان ندارد.نژاد و رنگ پوست نیز مهم نیستند. زیرا مهاجرانی که در کشور خود برچسب تنبلی می‌گیرند، در کشورهای اروپایی به نیروهای مولد تبدیل می‌شوند.  

پس تفاوت در چیست؟   

تفاوت در رفتارهای است که در طول سال‌ها فرهنگ و دانش نام گرفته است.وقتی که رفتارهای مردم کشورهای پیشرفته و ثروتمند را تحلیل می‌کنیم، متوجه می‌شویم که اکثریت غالب آنها از اصول زیر در زندگی خود پیروی می‌کنند:  

1.اخلاق به عنوان اصل پایه 

2.وحدت 

3.مسئولیت پذیری 

4.احترام به قانون و مقررات 

5.احترام به حقوق شهروندان دیگر 

6.عشق به کار

7.تحمل سختی‌ها و سرمایه‌گذاری روی آینده 

8.میل به ارائه کارهای برتر و فوق‌العاده 

9.نظم‌پذیری   

اما در کشورهای فقیر تنها عده قلیلی از مردم از این اصول پیروی می‌کنند.ما ایرانیان فقیر هستیم نه به این خاطر که منابع طبیعی نداریم یا اینکه طبیعت نسبت به ما بیرحم بوده‌است.ما فقیر هستیم برای اینکه رفتارمان چنین سبب شده‌است.ما برای آموختن و رعایت اصول فوق که (توسط کشورهای پیشرفته شناسایی شده است) فاقد اهتمام لازم هستیم.