بهشت پنهان

اولین ماهنامه رسمی بخش برزک

بهشت پنهان

اولین ماهنامه رسمی بخش برزک

اگر پزشک از مردم شکایتی داشته باشد به کجا باید مراجعه کند ؟!

 اگر پزشک از مردم شکایتی داشته باشد به کجا باید مراجعه کند ؟!

جوابیه دکتر الهه گل وردی در رابطه با مطالب کارگروه سلامت شماره هشت

 

سلام علیکم

علی رغم مشغله کاری و درسی فراوان ، بر خود لازم دیدم تا پاسخ مطالب درج شده در ماهنامه شماره 8 بهشت پنهان ، صفحه سلامت ، ستون :مستمر و قاطع عمل کنید را بدهم .

 اگر پزشک از مردم شکایتی داشته باشد به کجا باید مراجعه کند ؟!

جوابیه دکتر الهه گل وردی در رابطه با مطالب کارگروه سلامت شماره هشت

سلام علیکم

علی رغم مشغله کاری و درسی فراوان ، بر خود لازم دیدم تا پاسخ مطالب درج شده در ماهنامه شماره 8 بهشت پنهان ، صفحه سلامت ، ستون :مستمر و قاطع عمل کنید را بدهم .

هر انسان صاحب عقلی اگر اندکی تأمل کند خود خواهد فهمید که یک پزشک هم چون سایر انسانها حق زندگی دارد ، حق استراحت ، غذا خوردن ، درس خواندن ،و ... اگر یک پزشک (که تنها پزشک شهر و گاهی اوقات تنها پزشک منطقه ! است و همه بیماران منطقه تنها به او مراجعه می کنند) در ساعت اداری حداقل 50 بیمار را ویزیت کند ، عصر و شب و وقت و بی وقت هم بیمار ویزیت کند آیا فرصتی برای استراحت و سایر امور زندگی برای وی باقی خواهد ماند ؟ پزشکی که صبح تا ظهر بیمار ویزیت کرده است و عصر و شب هم هر یک ساعت (هنگام استراحت، نماز، شام ، درس خواندن و ...) به ویزیت بیماران پرداخته با چه نیرویی بیمار قلبی را که ساعت 11 شب مراجعه نموده و نیاز واقعی به ویزیت پزشک دارد درمان کند؟ مگر نمی دانید عقل سالم در بدن سالم است ؟ مگر پزشک برای بررسی مشکلات بیمار نیاز به نیروی فکری و اندیشه ندارد ؟ وقتی تن خسته خود را به زحمت تا بالین بیمار می کشد چگونه می توان از وی انتظار داشت تا بدرستی فکر خود را بر بیمار متمرکز کرده و به وی کمک کند ؟ پزشکی که خود از خستگی تب ?رده چگونه وسیله ای شود برای نجات جان بیمار؟ این یک معادله ساده است و با کمی تفکر ، فقط کمی تفکر و به کار گرفتن نیروی وجدان قابل پاسخ دادن است و بنده متعجبم از این که نویسنده محترم ماهنامه که احتمالاً انسان تحصیل کرده ای است و از نیروی عقل نیز برخوردار است پاسخ این سؤالات را نمی داند و به دنبال پاسخ سؤالاتش می گردد!گذشته از مطالب ذکر شده لازم به ذکر می دانم که علم پزشکی روز به روز در حال تغییر و تحول است و یک پزشک  موفق پزشکی است که روزانه مطالعه داشته و بر اطلاعات خود بیفزاید ، مگر همه ما هنگام مراجعه به پ?شک از وی انتظار نداریم که جدیدترین اطلاعات موجود را به کار بسته و جدیدترین و بهترین داروهای موجود را تجویز کند ؟ پس چرا به وی فرصت مطالعه نمی دهیم تا وی از عهده این کار برآید؟!

حال شما بگویید وقتی بیماری شب هنگام  به دلیل یک سرماخوردگی ساده که حتی تب هم ندارد یا بیماری ای که از چند روز پیش دچار آن شده به درمانگاه مراجعه می کند و در پاسخ به این سؤال پزشک که چرا زودتر مراجعه نکردی و یا فردا صبح مراجعه کن بیان می کند که صبح سر کار هستم ، چه باید گفت ؟! مگر پزشک سر کار نبوده؟ مگر فردا صبح پزشک برای دیدن 70 بیمار نیاز به انرژی ندارد ؟ شاید بسیاری از افراد از این موضوع آگاهی نداشته باشند که شغل پزشکی از سخت ترین و طاقت فرساترین شغل هاست ، شغلی است که هم نیروی جسمانی می طلبد و هم نیروی ?کر ، پزشک با جان بیمار طرف است و باید این دستگاه پیچیده بدن آدمی را کامل بررسی کرده تا به تشخیص درستی دست یابد و کوچکترین غفلتی از کوچکترین قسمت بدن آدمی گاهی به قیمت جان بیمار تمام خواهد شد . حال شما قضاوت کنید پزشکی که 24 ساعته درگیر بیماران است آیا خواهد توانست به درستی به این وظیفه خطیرش عمل کند؟

و اما در مورد سرایدار محترم ، ضمن تقدیر و تشکر از سرایدار محترم مرکز بهداشتی درمانی برزک که خود و خانواده خود را وقف مرکز و خدمت به خلق نموده اند لازم به ذکر می دانم که مطالب درج شده راجع به ایشان در ماهنامه واقعاً به دور از انصاف است ، اگر سری به روستاهای اطراف بزنید خواهید فهمید که سرایداربرخی مراکز حتی تلفن های دریافتی را پاسخ نمی دهند و بیماران به گمان اینکه پزشک حضور ندارد مجبور به مراجعه به روستاها و شهرهای اطراف می شوند ، اما سرایدار محترم برزک تمام تلفن ها را با حوصله پاسخ گفته و با راهنمایی های صح?ح خود به امور بیماران رسیدگی می کنند .

آیا تا بحال از خود پرسیده اید که چرا این شهر در طول چند سال اخیر و خصوصاً یک سال اخیر چندین پزشک عوض کرده و هیچ از خود پرسیده اید که چرا هیچ پزشکی بیش از چندین ماه حاضر نیست در این شهر بماند ؟! حال شما بگویید با وجود این همه فشار روحی و جسمی که بر پزشک وارد می شود ، اگر پزشک از مردم شکایتی داشته باشد به کجا باید مراجعه کند ؟!

پاسخ این سؤال و سؤال نویسنده را که (اگر مردم از پزشک شکایتی داشته باشند به چه کسی باید مراجعه کنند؟) خود می گویم . اگر کسی از بنده های خدا شکایت دارد  می تواند به خالق آن بنده شکایت خود را ببرد چرا که او فریادرس ترین فریادرسهاست. او بهترین داور است و هیچ حقی را از کسی ضایع نمی کند . در قضاوت او شرایط اقتصادی ، موقعیت اجتماعی و .... تأثیر ندارد . او بهتر از هر کس به همه آشناست و بیش از هر کسی شایسته قضاوت است .

بد نیست بدانید که پزشک خانواده در ساعات غیر اداری فقط موظف به دیدن بیماران اورژانسی است و طبق قانون پزشک می تواند در صورت تشخیص غیر اورژانسی بودن ،بیمار را ویزیت نکرده و به او دارو ندهد و این مطابق مقررات است و به جایی نمی توان شکایت برد ....

و در پایان باید ذکر کنم که بسیار متأسفم که این که ماهنامه چنین مطالب نسنجیده ای را به ثبت می رساند و باعث ایجاد شبهه در بین مردم می شود و عنوان خود را فرهنگی! اجتماعی! نیز می نهد . آیا فرهنگ ما این است ؟منظورتان از فرهنگ کدام فرهنگ است؟!

حال خواهشمندم اگر واقعاً دلسوز مردم هستید و به دنبال یافتن پاسخ سؤالات خودتان ، ببخشید سؤالات مردم ! هستید این مطالب را در ماهنامه به چاپ برسانید چون فکر می کنم پاسخ همه سؤالات را دادم .

خداوند از گناهان ما درگذرد و همه ما را به راه راست هدایت فرماید .  امین

دکتر الهه گل وردی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد