بهشت پنهان

اولین ماهنامه رسمی بخش برزک

بهشت پنهان

اولین ماهنامه رسمی بخش برزک

اندر احوالات درمانگاه برزک

روزی که در تقسیمات کشوری برای برزک نام «ده کوره» را انتخاب و وارد نقشه کرده بودند و و زمانی چند از طبابت علمی و تجربی انسان های بزرگی چون نعمت الله مشک بیز و حکیم موسی و دکتر لقمان نمی گذشت و طبابت دکتر ناصر شفائی بااستفاده از منزل مسکونی مرحوم امرالله مدرس زاده و دکتر سپهری با استفاده از منزل مسکونی مرحوم رضا نیکخواه و تیمسار نراقی جوابگوی نیاز عمومی نبود؛ با همت مرحوم رضا نیکخواه و بودجه دولتی، درمانگاه برزک در محله ی کارگاه ساخته شد و دکتر ایزدی با دستور دکتر محسنی رئیس بهداری کاشان وظیفه طبابت بیماران برزکی را به عهده گرفت.

درب این درمانگاه که در زمان خود کم نظیر بود همواره به روی بیماران باز و پزشکان متبحر آن مشکل گشا آبادی برزک بودند تا این که با تلاش افرادی چون مرحوم رضا هنرمند، مرحوم امرالله مدرس زاده و مرحوم ماشاءالله نورانی و ... با استفاده از زمین مرحوم غلامعلی شاهمیری و با بودجه دولتی درمانگاه بزرگ تری برای برزک ساخته و برگ زرینی از همکاری مردم و مسئولین بهداشت و درمان وقت به نمایش گذاشته شد.

و امروز در حالی که نام شهر ماقبل آبادی برزک آنچنان سنگینی می کند که ساکنان آن را هر دم به زحمت انداخته است، درمانگاه به جای مانده از چهار دهه پیش، تصویر واضحی از حجیم شدن بوروکراسی اداری و ناکارآمد و منفعل را به تصویر می کشد..

در صحبتی که با آقای شائمی و نیکوبیان از اعضای مدیریت درمانگاه در این مورد داشتیم، متوجه شدیم با توجه به این که مرکز بهداشتی درمانی شهر برزک، «شهری روستایی» است ولی  امکاناتی که اختصاص داده می شود متناسب با جمعیت است و با توجه به جمعیت  3317 نفری، «برزک» روستا محسوب می گردد.

و از طرف دیگر «پزشکان به خاطر تعداد بالای بیمار در این مرکز و وضعیت نامناسب حقوقی حاضر به آمدن نیستند؛ اینجا منطقه محروم در نظر گرفته نمی شود، به همین خاطر آران و بیدگل حاضرترند بروند تا اینجا و مردم در برزک رعایت حال پزشک را نمی نمایند.»

- پرسیدیم رعایت حال پزشک یعنی چه؟

«کار پزشک خانواده و ماما ساعت 16-8 می باشد و به غیر از این ساعت فقط بیماران اورژانسی ویزیت می شوند. کسی بوده است که روز تعطیل آمده و گفته حالا که اینجا هستیم، به دکتر هم یه سری بزنیم و آمده و تقاضای قرص آسپرین می کند.»

- وظیفه چه کسی است که در این موارد اطلاع رسانی و فرهنگ سازی کند؟

« شورایی تعریف شده متشکل از دکتر درمانگاه، شورای اسلامی، امام جمعه، روحانیون مساجد که به این مهم توجه نمایند.»

- آیا انجام وظیفه کرده اند؟

« خیر، هرچند ما جهت تک تک  افراد که برخورد می کنیم اطلاع رسانی و فرهنگ سازی می کنیم اما حرکتی از بقیه اعضا ندیده ایم. بعنوان مثال یک مریض که خدمات زیادی در درمانگاه دریافت کرده است ولی با وجود تلاش های زیاد فوت کرده، در جلسه ختم از همه تشکر می کنند و دریغ از یک تشکر ساده از پرسنل درمانگاه»

- شنیدیم چند روزی درمانگاه بدون پزشک بوده است؟

« در سال های گذشته سابقه نداشته است که مرکز بهداشتی درمانی برزک بدون پزشک باشد پزشک قبلی کلید را به پزشک جدید تحویل می داد و می رفت ولی متأسفانه جدیداً مواردی پیش می آید که شاهد آن هستیم. و علت آن گاهی قهر کردن پزشک درمانگاه به علت برخوردهای بیماران و گاهی حقوق نامناسب و گاهی اختلاف سازمانی با مسئولین بالادست می باشد»

- جهت دو پزشکه شدن درمانگاه چه اقدامی صورت گرفته است؟

« در صورت عنایت و لطف معاونت بهداشتی برای دو پزشکه شدن مرکز بهداشتی درمانی برزک همه مشکلات حل خواهد شد. نامه نگاری هایی توسط شورا در مورد دو پزشکه شدن مرکز با این جواب روبرو شد که به خاطر جمعیت برزک دو پزشکه شدن آن مقدور نیست.»

و حال

این قضاوت به افکار عمومی گذاشته می شود:

برزک زمانی که «ده کوره» بود و مردم راضی از شرایط درمانی و امروز که شهر شدنش گوش فلک را کر می کند با یک ساختمان مخروبه و تجهیزاتی که گاهاً مورد تایید و دفاع نمی باشد و در گوشه ای دیگر تلفن همگانی خرابی که وقتی شماره گرفته می شود، آن طرف خط فریادت را نمی شنود.

نظرات 1 + ارسال نظر
فرزند انتقاد دوشنبه 8 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 09:30 ب.ظ

چی بگم اگه اینجوری بوده ..........
اما میخوام بگم شما میتونید آ/// درستش کنید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد